- Yegah Müzikoloji Dergisi
- Cilt: 6 Sayı: 2
- BESTECİ AKIN ÖZKAN’IN HAYATI ve TERKİB ETTİĞİ EVC-İ ŞEVK MAKAMINDAKİ KÂRININ MÜZİKAL ANALİZİ...
BESTECİ AKIN ÖZKAN’IN HAYATI ve TERKİB ETTİĞİ EVC-İ ŞEVK MAKAMINDAKİ KÂRININ MÜZİKAL ANALİZİ
Authors : Serap Akdeniz
Pages : 412-466
Doi:10.51576/ymd.1346973
View : 18 | Download : 16
Publication Date : 2023-09-30
Article Type : Research
Abstract :ÖZ Akın Özkan tanburiliği, besteciliği ve eğitimciliği ile döneminin en önemli geleneksel Türk sanat müziği temsilcilerindendir. Geleneksel Türk sanat müziğine Sadun Aksüt’ten aldığı tanbur dersleri ile başlayan Özkan, İstanbul’un en önemli derneklerinde ve belediye konservatuvarlarında müzik çalışmalarını devam ettirmiştir. TRT İzmir ve Ankara Radyosu’nda tanburi ve koro şefi olarak görev aldığı sırada yapmış olduğu besteler, zamanının en tanınmış solistleri tarafından plaklara okunmuştur. TRT’den emekli olduktan sonra İzmir’de kurulan Ege Üniversitesi Devlet Türk Msusikisi Konservatuvarı’nın ilk eğitimcilerinden olarak eğitimciliğe başlayan Özkan, eğitim odaklı ve idealist bir eğitimci olarak, öğrencilerine katkı sağlaması amacıyla bestelerinden oluşan beş kitap yayımlamış, alanlarında yetkin birçok öğrenci yetiştirmiştir. "Devr-i Ervah” adlı 16 zamanlı bir usul ile "Evc-i Şevk” adlı bir makam terkip etmiş, aynı makamda bir fasıl bestelemiştir. Çalışmanın evrenini tanburi, besteci ve eğitimci yönüyle Akın Özkan oluştururken, terkip ettiği evc-i şevk makamı ve bu makamda bestelenen en büyük sözel tür olması açısından evc-i şevk kârının tür ve biçim analizi de çalışmanın örneklemini oluşturmaktadır. Bu çalışmada tarihsel yöntem, biyografik analiz ve doküman analizi yöntemlerinden faydalanılmıştır. Tür ve biçim analizi Onur Akdoğu’nun yöntemi ile yapılan kârda, Evc-i şevk Kâr’ın biçim kurgusunun A+B+C+D+E+B’ olarak, beş bölümlü dönüşümlü bir biçimde bestelendiği elde edilen bulgular arasında yer almıştır. Kantemiroğlu’nun Edvârı’nda kârların usulleri ve güfte özellikleri ile ilgili bulgularla, Özkan’ın kârı arasındaki benzerlik ve farklılıklar belirlenmiştir; Özkan’ın terennüme büyük önem vererek geleneğe bağlı kaldığı, usul ve güfte seçimlerindeki farklılık ile de gelenekten ayrıldığı gözlenmiş, bunun sonucunda kâr türündeki besteciliğine ilişkin değerlendirmeler yapılmıştır. Akın Özkan’a ilişkin yeterli akademik çalışmanın olmaması sebebiyle yapılan bu çalışma, onun sanatçı kimliğine ve terkip ettiği evc-i şevk makamına dikkat çekerek, geleneksel Türk sanat müziği alanında çalışan müzik insanlarına katkı sağlamak amacıyla yapılmıştır.Keywords : Akın Özkan, biyografik analiz, Kâr, Evc-i Şevk Kâr, müzikal analiz.