- Yegah Müzikoloji Dergisi
- Vol: 5 Issue: 2
- Muhafazakar Modernleşme Bağlamında Kadın, Kimlik ve Mekan’ın İnşası: Toplumsal Cinsiyet Rolleri Işığ...
Muhafazakar Modernleşme Bağlamında Kadın, Kimlik ve Mekan’ın İnşası: Toplumsal Cinsiyet Rolleri Işığında Radyo’da Kadın İcracılar
Authors : Seher Tetik Işik
Pages : 105-127
Doi:10.51576/ymd.1214945
View : 9 | Download : 3
Publication Date : 2022-12-31
Article Type : Research
Abstract :Modernleşme Bağlamında Kadın, Kimlik ve Mekan’ın İnşası: Toplumsal Cinsiyet Rolleri Işığında Radyo’da Kadın İcracılar ÖZ Türkiye’de kadınların müzikle ilişkilendirildiği ilk yazılı belgeler Cumhuriyet’in ilk yıllarına uzanmaktadır. Derleme çalışmaları kadınların müzikle ilişkilendirildiği ilk belgeler arasında yer almakla birlikte, mekânsal olarak da kadını özel alanda müzikle ilişkilendiren metinlerdir. Türkiye Cumhuriyeti Devletini modern bir ulus devlet olarak inşa eden son dönem Osmanlı aydınının, Osmanlı devletinin resmi ideolojisini reddederek yerine pozitivizmi benimsemesi; böylelikle devletin ve toplumunun resmi ideolojisini, eğitim kurumlarını ve toplumun dünya görüşünü pozitivist ideolojinin öngördüğü şekliyle bilim adamının otoritesini ikame etmesi, toplumunun değişimini mümkün kılmıştır. Bu durum kadınların toplum içerisinde daha görünür hale gelmesine, böylelikle cinsiyet körlüğünün de aşılmasına katkı sağlamıştır. Cumhuriyetin ilk kamusal kurum ve kuruluşlarından birisi olan radyo; Türk kadınının kamusal alandaki varlığının belki de en hızlı, en etkili biçimde görünür olduğu yerdir. Bu nedenle bu makalede 1950li yıllarda yayınlanan Radyo Haftası, Radyo Dergisi, Radyo Magazin, Radyonun Sesi gibi dergilerde yayınlanmış olan yazılardan yola çıkarak kamusal bir alan olan radyoda kadın; kimlik ve mekan bağlamında ele alınmıştır.Keywords : kadın, kimlik, mekan, radyo, toplumsal cinsiyet