- Yegah Müzikoloji Dergisi
- Vol: 5 Issue: 2
- TÜRK MÛSİKÎSİ KLARNET İCRÂSINDA ENTONASYONU ETKİLEYEN UNSURLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ
TÜRK MÛSİKÎSİ KLARNET İCRÂSINDA ENTONASYONU ETKİLEYEN UNSURLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ
Authors : Muhammed Gani Şahinoğlu
Pages : 296-316
Doi:10.51576/ymd.1214903
View : 7 | Download : 2
Publication Date : 2022-12-31
Article Type : Research
Abstract :Öncelikle Batı müziği icrâsında kullanılan klarnet süreç içerisinde Türk mûsikîsi icrâsında kullanılmıştır. Batı müziğinin stabil yapısının yanı sıra mücennep aralığındaki perdeler icrâ edilmeye başlamış ancak bununla birlikte ciddi entonasyon problemleri ortaya çıkmıştır. Araştırmanın alt problemlerinde klarnetin kendi fiziksel yapısında yer alan mantar, güderi, bek, gövdeler ya da kalak arası mesafelerden kaynaklı entonasyon problemlerinin yanı sıra çarpma, vibrato, glissando, trill, dudak sıkma-gevşetme gibi süsleme ve üfleme teknikleri kullanımında da entonasyon problemi yer almaktadır. Araştırma dahilinde söz konusu Türk mûsikîsi klarnet icrâsında perde kullanımı, oturuş, tutuş, ağız, icra biçimi, dil ve dudak hareketleri gibi çeşitli konular da entonasyona etki etmektedir. Bu doğrultuda araştırmada, Türk mûsikîsi klarnet icrâsında entonasyon bozukluklarına neden olabilen unsurlara değinmek, toplu icrâ için akort birliği sağlamak ve entonasyon kaynaklı sorunlara çözüm önerileri sunulması amaçlanmıştır. Dolayısıyla bu araştırma, Türk mûsikîsi klarnet icrâsında entonasyona sebep olan unsurların ortaya konulması ve çözümleri doğrultusunda yapılacak icrâlarda yapılan entonasyon hatalarını en azami seviyeye ya da tamamen yok etmeye yönelik olarak Türk mûsikîsi klarnet icrâcılarına, eğitimcilerine, talebelerine ve çalgı yapım alanına katkı sağlaması açısından önem arz etmektedir. Bu araştırmada, nitel araştırma yöntemlerinden tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini, Türk mûsikîsi klarnet icrâsında entonasyonu etkileyen unsurlar oluşturmaktadır. Evren üzerinde çalışıldığı için ayrıca bir örneklem kümesi belirlenmemiştir. Entonasyon probleminin çözümüne katkı yolunda, elektronik çözümler gündeme gelebilecek olsa dahi, yine de asıl çözüm, büyük oranda icrâcının kendisine ait olduğu sonucuna varılmıştır.Keywords : Türk Musikisi, Klarnet, İcrâ, Entonasyon