AŞIK MUSİKİSİNİN SES-MAKAM SİSTEMİ ÜZERİNE
Authors : Köçerli Irade, Kocharli Irada Tofig Kizi
Pages : 1-21
View : 16 | Download : 4
Publication Date : 2018-06-01
Article Type : Research
Abstract :Aşık musikisi özel ses-makam sistemi ile ayrılmaktadır. Makalemizde ilk defa olarakyeni bakış açısından gözdən geçirilmektedir, sazın akorlama sistemi esasında yaranan harmonik ve melodik makamların kuruluş prensipleri tahlil objektine çevrilir. Ü.Hacıbeyli”nin ilmi konsepsiyası (görüşler sistemi) ile mükayeseler yapılır ve bununla bağlı, ilk defa olarak yeni fikirler ileri sürülür ve paraleller yüze çıkarılır. Aşık musikisinin melodik makamlarının ses sıraları belli ediliyor ve taktim edilir. Ses sıralarında tonik ve esas ton münasibetlerine açıklık getirilir. Kaydolunur ki, aşık musikisinin ses-makam sisteminin öğrenilmesi ve muayenleştirilmesi çağdaş musiki yaratıcılığına ait olan halk musiki örnekleri, ayni zamanda, profesyonel bestekar eserlerinin elmi analixini düzgün istikametlendirmeğe yardım edecektir ve yeni sonuçlarn elde edilmesini hızlandıracaktır. Ayni zamanda, profesyonel bestecilerin yeni yaranacak eserlerinde aşık musikisi prensiplerinden – zengin, çağdaş seslenmeye sahip akort sistemi, milli tonik tefekkür anlamı, poli=makam ünsürlerin mevçutluğu, melodik ve ritmik özellikler, makam sistemi hususiyetlerinden faydalanmak imkanı yaratacaktırKeywords : Ü. Hacıbeyli, aşık, səs-makam sistemi, poli-makamlar