- Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi
- Vol: 2 Issue: 2
- TÜRKİYE’DE GELENEKLİ VE ÇAĞDAŞ SANATTA ANLATIM BİÇİMİ OLARAK İSLÂM YAZISININ KULLANIMI
TÜRKİYE’DE GELENEKLİ VE ÇAĞDAŞ SANATTA ANLATIM BİÇİMİ OLARAK İSLÂM YAZISININ KULLANIMI
Authors : Belgin Pekpelvan
Pages : 66-82
Doi:10.12780/UUSBD49
View : 11 | Download : 5
Publication Date : 2009-06-02
Article Type : Other
Abstract :XIX. yüzyıl sonundan günümüze uzanan çizgide, "Modern-Yeni-Çağdas” baslıkları altında Batı’da gelisen soyut ya da soyutlayıcı sanat, Cumhuriyet’in ilânıyla birlikte Türkiye’de de etkinliğini duyurmaya baslar. Türk sanatçısı Batı kültürünün çağdas verilerine yönelik sentezlerini, kendi geleneksel düsünsel boyutu çerçevesinde yorumlamaya çalısır. Batı’nın çağdas sanat alanında soyut bir biçim olan Dslâm yazısını kullanmasının nedeni, natüralizmden kaçmak, soyuta yönelmek ve düsüncelerini soyut biçimlerle anlatmak, dolayısıyla içsellesmek ve bireysellesmek amacını güder. Türkiye’de çağdas sanat alanında Dslâm yazısının kullanımı ise, baslangıçta ulusallık ve yöresellik temalarını vurgulamaya yöneliktir. 1950’li yıllar sonrasında, sanatçı bireyselliğinin ve özgürlüğünün daha da öne çıkmasına paralel olarak Dslâm yazısı, sanatçıların kendi içselliklerini dısa vurmak amacıyla kullandıkları sanatsal bir biçim hâlini almıstır. Bu yazıda, Dslâm inancı çerçevesinde geleneklerine tümüyle bağlı gelisen eserlerde izlediğimiz Dslâm yazısı ile Cumhuriyet sonrası Türkiye’sinde, plâstik sanatların iki boyutlu yüzey anlatımlarından biri olan resim sanatında Dslâm yazısının kullanımı ele alınmıs, farklı ve benzer noktalar karsılastırmalı olarak incelenmistir.Keywords : Çağdas, Geleneksel, Soyut, Resim, Sanat, Sanatçı, İslâm, Hat