- Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi
- Vol: 6 Issue: 2
- Günümüz Çini Sanatında Sgraffito Tekniği ve Uygulamaları
Günümüz Çini Sanatında Sgraffito Tekniği ve Uygulamaları
Authors : Ismail Yardımcı, I. Vefa Irdelp
Pages : 0-0
Doi:10.12780/UUSBD159
View : 16 | Download : 5
Publication Date : 2013-06-02
Article Type : Other
Abstract :Çini sözlüklerde Osmanlıca kökenli bir sözcük olarak tarif edilip "Çin İşi” , "Çin’e Ait” anlamlarına gelmektedir. Kaynaklarda çini "Sırlı Kap” olarak tanımlanmaktadır. Osmanlılar kilden yapılan her türlü ürün için çini adını ortak olarak kullanmışlardır. Seramik yüzey süslemelerinden biri olan sgraffito İtalyanca "kazımak” anlamında gelen "graffiare’’kelimesinden türemiş, bu dilde "sgraffia” ve "sgraffituna” şeklinde adlandırılmıştır. 17. yüzyıl’daki Fransızca’da "sgrafit ve graver, gravür” aynı anlama gelmektedir. Ancak yöntem adı olarak "sgraffito” kelimesi kullanılmaktadır. Almanca’da "krantputz” , Japonca’da "kakiotashi” , İspanyolca’da "graffiato” ve İngilizce’de "sgraffito” , kazıma yöntemi olarak tanımlanmış ve seramik kaynaklarına bu farklı dillerdeki karşılıklarıyla girmiştir. Sgraffito seramik ürünleri üzerine uygulanan süsleme tekniklerinde en yaygın olarak kullanılan tekniklerden biridir. Bu teknik neredeyse seramik sanatının kendisi kadar eski bir tarihe sahiptir. Sgraffito seramiğin gelişimiyle birlikte dünyanın çeşitli ülkelerinde farklı zamanlarında kullanılmış ve gelişmiştir. Günümüzde hala devam etmekte olan bu teknikte seramik teknolojisinin gelişimiyle bünye rengini kapatan farklı renkler çıkartan astarlar yerine seramik boyaları kullanılmaktadır.Keywords : Çini, Astar, Sıratlı Boya, Sgraffito, Kazıma, Gravür.