- Uluslararası Toplumsal Bilimler Dergisi
- Vol: 2 Issue: 2
- İZMİR MAKAM MÜZİĞİ’NE İZ BIRAKAN NURSAL ÜNSAL’IN HAYATI VE SANATÇI KİMLİĞİ
İZMİR MAKAM MÜZİĞİ’NE İZ BIRAKAN NURSAL ÜNSAL’IN HAYATI VE SANATÇI KİMLİĞİ
Authors : Ferhat Şimşek, Nesibe Özgül Turgay
Pages : 12-32
View : 18 | Download : 7
Publication Date : 2018-12-31
Article Type : Other
Abstract :Nursal Ünsal 12 Mart 1939 yılında Erzurum’da dünyaya geldi. Aslen Aydın'lı olan sanatçının müzikle olan tanışması Aydın Mȗsîki Cemiyeti'nde başladı. Ailesinden gelen mȗsîki geleneği neticesinde keman öğrenmeye karar verdi. Kemanî olan babasının Mustafa Kemal Atatürk gibi önemli bir lider ve Hasan Ferit Alnar gibi değerli bir müzisyenin huzurunda keman çalması Ünsal'ı iyi bir keman sanatçısı olması yönünde etkiledi. Maddi imkansızlıklarla içerisinde bir çocukluk dönemi geçiren Nursal Ünsal, babasız büyümenin verdiği zorluklarla büyüdü; yaptığı evlilikler sebebiyle özel hayatında da problemlerle dolu bir hayat yaşadı ve üç çocuk sahibi oldu. Müzisyen kadın kimliğini ve başarılarını kabul ettirebilmek için başta üç erkek kardeşi olmak üzere; ailesel ve toplumsal alanda sıkıntılar yaşadı. Keman çalmaya dokuz yaşında başlayan Ünsal, her zaman bir kadın gibi değil bir "erkek gibi” güçlü keman çalma konusunda sürekli babasından öğütler aldı. Rȗşen Kam, Fahri Kopuz, Halil Bedii Yönetken, Mesut Cemil, Münir Nurettin Selçuk, Fahire Fersan, Refik Fersan, Nuri Halil Poyraz, Refik Ahmet Sevengil gibi önemli isimlerin jüri olduğu sınavda başarı gösteren Ünsal; hem keman, hem de ses sanatçısı olarak Ankara Radyosu’na kabul edildi. İcracılığının yanı sıra eğitimci yönüyle de Devlet Koroları’na, Üniversitelere, T.R.T. Radyosu’na birçok sanatçı yetiştirerek öncelikle, İzmir müzik hayatında izler bırakan binlerce kişiye hocalık yaptı ve "hocaların hocası” olarak anıldı. Keman çalma tekniğini hem Batı müziği, hem makam müziği tekniğine göre geliştirdi ve kendi geliştirdiği tekniğini öğrencilerine de öğretti. Aynı zamanda çok iyi bir ses sanatçısı olan Nursal Ünsal, şarkı söyleme tekniğini keman çalarken de kullandı. Keman yayını ses tellerine; kemanın gövdesini de insan vücuduna benzeterek hem keman, hem de insan gövdesinden güzel ve temiz ses çıkarmanın tek ölçütünün güç unsuru olduğunu savundu. Çalıştırdığı korolarda öğrencilerine geliştirdiği bu teknikten yola çıkarak dersler veren Nursal Ünsal, verdiği yüzlerce konser, yetiştirdiği öğrencileri ile makam müziği alanında önemli çalışmalara imza attı. Batı müziği disiplinini makam müziğine uyarladı. Nursal Ünsal, 2008 yılında yakalandığı kanser hastalığından kurtulamayarak 2009 yılında vefat etti. Nãaşı İzmir Güzelbahçe Mezarlığı’na defnolundu. Bu makale, makale yazarının iki ay boyunca yaptığı araştırmalar ve Nursal Ünsal’ı yakından tanıyan arkadaşları ve aile üyeleri ile yaptığı kişisel görüşmeler neticesinde yazılmış bu malake ile daha evvel hakkında kapsamlı bir çalışma yapılmamış olan Nursal Ünsal ile ilgili geleceğe bir bilgi aktarımı yapılması özellikle kadın müzisyenler üzerine çalışan ya da çalışacak olan akademisyen ve araştırmacılara bir kaynak olması amaçlanmıştır.Keywords : Nursal Ünsal, İzmir, makam, müzik, kemanî, koro şefi, konzertmaster