- Uluslararası Sosyal Bilimler ve Eğitim Dergisi
- Vol: 4 Issue: 7
- 2000’den Bugüne Türk Fotoğrafında Resim Sanatına Öykünme
2000’den Bugüne Türk Fotoğrafında Resim Sanatına Öykünme
Authors : Işık Sezer, Pınar Boztepe Mutlu
Pages : 759-774
View : 9 | Download : 4
Publication Date : 2022-10-01
Article Type : Research
Abstract :Öz İnsani duyular ve bilinçle evrensel bir dil olarak ortaya çıkan sanat olgusu, her toplumun kendi değerleri ve sanatçıların özgün bakışları ile yeniden yorumlanmakta ve dönüşmektedir. Teknolojik ve sosyo-kültürel dönüşümlerin öncü ya da gizil yansımaları sanat eserlerinde biçim ve içerik olarak yorumlanır ve sonuçta yeni bir anlatım dili, estetik boyut gelişir. Sanat eserleri, disiplinler arası etkileşim, çok kültürlü paylaşımlar, alıntılama, öykünme vb. çağdaş estetik – teknik dile sahiptir. Fotoğraf ise bu özelliklerin en fazla görüldüğü sanat dallarından biridir. Var olan gerçekliği saptama mottosuna sahip Türk fotoğraf sanatında Postmodernist yapıtların ortaya çıkışı, Şahin Kaygun’un 1980-90 yıllarında geleneksel yöntemlerle şekillenen öncü vizyonu dışında, 2000’li yıllar gibi geç bir tarihe sahiptir. Nazif Topçuoğlu’nun 2002’li yıllardan günümüze, ressam Balthus’un izlerini taşıyan ergen cinselliğinin ağırlıklı olarak yansıtıldığı kurgu fotoğraflarında, Caravaggio ışığının fotoğraf teknikleri ile tekrarlanması, Rembrandt eserlerinin, Jacques-Louis David’in Marat’ın Ölümü ya da empresyonist resim geleneğinin fotoğrafik yorumları, öncü vizyonunun temelini oluşturur. Sanatçı Emine Ceylan’ın 2009 yılında sergilediği ‘Time Travel’ serisinde, Leonardo da Vinci, Rosetti, Klimt, Zhang Xiaogang, Piatakhin vd. Rönesans’tan günümüze resim sanatının önemli sanatçılarının tanınmış eserleri, fotoğraf olarak yeniden yorumlanmıştır. Ceylan’ın kızı Asiye’yi model olarak kullandığı fotoğraflarında özgün resimlere biçimsel olarak bağlı kalınmakla birlikte, sanatçının kimliği küçük müdahalelerle yansımaktadır. Özlem Şimşek 2011 yılında başladığı ‘Otoportre Olarak Modern Türkiye Resmi” serisinde, Türk resim sanatında yansıtılan kadın kimliklerini otoportre olarak yeniden yorumlarken, kadın kimliği, sanat ve kadın ilişkisini sorgulamaktadır. Bu makale kapsamında Postmodernist estetik ve teorileri çerçevesinde Türk Fotoğrafının resim sanatıyla olan diyaloglarını tarihsel ve kültürel vizyonda incelemek amaçlanmıştır.Keywords : Postmodernizm, Resim Sanatı, Kurgu Fotoğraf, Türk Fotoğrafı