Arıtma Odası: Chen Zhen
Authors : Meral Batur Çay
Pages : 1-9
View : 11 | Download : 6
Publication Date : 2019-06-30
Article Type : Research
Abstract :İnsanın doğayla ilişkisinin azaldığı günümüzde tek kurtuluşun doğaya dönüşle mümkün olduğu kaçınılmaz bir gerçektir. Doğanın sunduğu gereçlerle doğrudan ilişki kuran sanatçılar, insanın doğayla bütünleşerek dengeyi oluşturmasının mümkün olduğunu göstermeye çalışmaktadırlar. Görmek aslında bir düşünme eylemidir ve insanoğlunun gördüklerini estetik duyarlılıkla irdelemesi özüne varmasında tek çıkış yolu olacaktır. Minimalizm ve kavramsal sanat ile harmanladığı yapıtlarıyla 20. yüzyıl güncel sanatının en önemli isimleri arasında yer alan Çinli sanatçı Chen Zhen (1955 -2000), insan, toplum ve doğa arasındaki ilişki üzerine işler üretmiştir. Sanatçı, yapıtlarında izleyiciyi de görünenler dünyasına dâhil ederek sanatın üretimini sorgulatmaktadır. Zhen, sergilenen eserlerinin geçici karakteri ile yakınlık ve uzaklık yani mesafe kavramları arasında bir diyalog başlatmıştır. Doğadan aldığı araçla bir anlamda izleyene doğada yolculuk yaptıran sanatçı, nesne ve mekân ilişkisini irdelemektedir. Sanatçı, Chen Zhen 2000 yılında Şanghay’daki Rockbund Sanat Müzesi (Rockbund Art Museum)’ndeki sergiye Purification Room "Arıtma Odası” isimli çalışmasıyla katılmıştır. Bu çalışmasında izleyicinin alışkanlığına aykırı bir mekân oluşturan sanatçı, oluşturduğu bu mekân içindeki tüm nesneleri kil çamuruyla kaplamıştır. Bu araştırmada, sanatçının "Arıtma Odası” isimli çalışması içindeki imgeler ve tüm çalışmanın izleyicide bıraktığı anlamsal boyutlar irdelenmeye çalışılacaktır.Keywords : İmge, Simge, İnsan, Doğa, Arınma