- Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi (UKSAD)
- Vol: 2 Issue: 2
- Yapısal Çözümleme Yöntemiyle Animasyon Karakter Analizi ve Kostüm Tasarımı
Yapısal Çözümleme Yöntemiyle Animasyon Karakter Analizi ve Kostüm Tasarımı
Authors : Berna YILDIRIM ARTAÇ, Saliha AĞAÇ
Pages : 295-310
View : 6 | Download : 2
Publication Date : 2016-09-16
Article Type : Review
Abstract :Kostüm; onu taşıyan karakterin üzerinde kalmamakta giysileriyle farklılık isteyen eğlence ya da tarz oluşturan kişilerce, hayran oldukları karakterin dış görüntüsüne bürünerek onun ruh haliyle kendilerini içselleştiren kişiler tarafından da kullanılmaktadır. Son yıllarda uzak doğudan başlayarak dünyayı etkisi altına almaya başlayan bu durumun yeni bir alt giyim kültürünü oluşturduğunu söylemek mümkündür. Anime, manga, film, oyun ya da animasyon karakterlerinin görüntüsüne ve kimliğine bürünmek isteyen kişilerce ortaya çıkarılan bu olgunun ise Cosplay olarak isimlendirildiği görülmektedir. Gerçekleştirilen yazın taramasında karakter analizine uygun kostüm tasarımı, cosplay çalışma süreçlerini irdeleyen herhangi bir çalışmaya rastlanılmamıştır. Animasyon karakterlerin ve cosplay çalışmalarının ilişkili olduğunun vurgulandığı bu çalışmada; karakter analizinin nasıl gerçekleştirildiği, karakter analizine göre kostüm tasarımlarının geliştirilmesi planlanmaktadır. Bu çalışmadaki temel amaç; belirlenen karaktere yönelik cosplay koleksiyon hazırlığına örnek oluşturabilecek bir çalışma ortaya koymaktır. Araştırma ile masallarda kullanılan yapısal çözümleme yönteminin animasyon filmlerine uygulanmasının yanı sıra; kostüm tasarımlara ilişkin aşamaların sistematik bir şekilde ortaya konmasıyla alan yazına katkı sağlayacağı düşünülmektedir. Araştırma belirlenen alt amaçlar doğrultusunda iki aşamalı olarak planlanmıştır. Araştırmanın birinci aşamasını; 2012 Pixar stüdyosu yapımı "Cesur” isimli animasyon filmi ve filmde yer alan "Merida” karakterinin Vladimir Propp’un "Masalın Biçimbilimi” adlı kitabında yer alan kuram çerçevesinde yapısal çözümleme ile analizi oluşturmaktadır. İkinci aşamada uygulamalı araştırma yöntemi kullanılacaktır. Birinci aşamada gerçekleştirilen analize göre ile edilen veriler ışığında belirlenen "Merida” animasyon karakteri için kostüm tasarımları yapılacaktır. Kostüm tasarımlarının hazırlanması Frings`in kostüm tasarım surecinden uyarlanan modelde yer alan senaryo analizi, araştırma, kostüm teması belirleme, eskiz çizme, eskiz değerlendirme, tasarım seçme, malzeme ve renk belirleme ana başlıklarından oluşan üretim öncesi aşamalarla sınırlandırılmıştır.Keywords : Kostüm tasarımı, karakter analizi, animasyon