- Uluslararası Anadolu Sosyal Bilimler Dergisi
- Vol: 6 Issue: 4
- THE OPINIONS OF CHILDREN ABOUT VIRTUAL REALITY SOCIAL–EMOTIONAL LEARNING SKILLS PROGRAMME
THE OPINIONS OF CHILDREN ABOUT VIRTUAL REALITY SOCIAL–EMOTIONAL LEARNING SKILLS PROGRAMME
Authors : Bade Vardarli, Mine Aladağ
Pages : 1217-1239
Doi:10.47525/ulasbid.1165884
View : 17 | Download : 6
Publication Date : 2022-12-31
Article Type : Research
Abstract :Bu durum çalışmasının amacı, çocuklar için geliştirilen Sanal Gerçeklik Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerileri Programını (SGSDÖBP) tanıtmak ve çocukların psikoeğitim programı ve yazılım dahil olmak üzere SGSDÖBP\'in iki ana bileşenini nasıl deneyimlediklerini, algıladıklarını ve tepki verdiklerini ortaya koymaktır. Son yıllarda sanal gerçekliğin yaygınlaşması, çocuklara yönelik geliştirilen uygulamaların ortaya çıkmasını hızlandırmıştır. Örneğin sosyal kaygısı yüksek bir çocuk, kaçındığı sosyal ortamlarla daha iyi başa çıkabilmek için sanal gerçeklik senaryolarına maruz kaldığında, gerçek hayatta olduğu gibi kaygılı olacaktır. Öte yandan sanal ortamın gerçek olmadığını bilmek, çocuğun daha cesur davranmasını ve desteklenen beceriyi istendiği kadar sık tekrar etmesini sağlar. Böylece çocuk gerçek yaşam deneyimine daha iyi hazırlanır. Çocukların SDÖ becerilerini desteklemek amacıyla tasarlanan SGSDÖBP, "Psikoeğitim Programı” ve "Yazılım” olmak üzere iki temel içerikten oluşmaktadır. Bu çalışmaya yaşları 9 ile 10 arasında değişen yedi çocuk (kız = 4, erkek = 3) katılmıştır. SGSDÖBP, dokuz hafta boyunca yedi çocukla bireysel olarak uygulanmıştır. Uygulama sonrasında araştırmacı çocuklarla yarı yapılandırılmış bireysel görüşmeler yapmıştır. Ayrıca programı yürüten psikolojik danışman/araştırmacının gözlemleri de araştırmacı günlüğü aracılığıyla kaydedilmiştir. Görüşmelerden ve günlüklerden elde edilen veriler betimsel analiz yoluyla analiz edilmiştir. Bulgular, SGSDÖBP’nin çocukların sosyal-duygusal becerilerinin gelişimini desteklediğini ve çocukların böyle bir programla becerileri öğrenmekten keyif aldıklarını göstermiştir. Bu gelişmede SGSDÖBP kapsamındaki psikoeğitim programı, yazılım, psikolojik danışman ve oyunlaştırma etki boyutlarının önemli katkılarının olduğu görülmüştür. Çalışmanın bulguları, SGSDÖBP\'in etkililiği, yararları ve yan etkileri ile ilgili olarak tartışılmıştır. Son olarak, program geliştiriciler ile araştırmacılar ve uygulayıcılar için öneriler sunulmuştur.Keywords : Sosyal-Duygusal Öğrenme, Sanal Gerçeklik, Psikoeğitim Programı, Sanal Gerçeklik Yazılımı, Çocuklar.