- Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi
- Vol: 24 Issue: 1
- NİĞDE ARKEOLOJİ MÜZESİ’NDEN İKİ HEYKELCİK VE APHRODİTE ANADYOMENE İKONOGRAFİSİ
NİĞDE ARKEOLOJİ MÜZESİ’NDEN İKİ HEYKELCİK VE APHRODİTE ANADYOMENE İKONOGRAFİSİ
Authors : Meral Hakman
Pages : 81-98
View : 9 | Download : 3
Publication Date : 2020-04-05
Article Type : Research
Abstract :Bu yayının konusunu Yunan aşk tanrıçası Aphrodite’nin Hellenistik Dönem sonlarında yoğun olarak yapılan ve Roma İmparatorluk Dönemi’nde çok sayıda kopyası olduğu bilinen Aphrodite Anadyomene heykellerinin ikonografisi ve bu kapsamda ele alınan Niğde Arkeoloji Müzesi’ndeki iki Aphrodite Anadyomene heykelciği oluşturmaktadır. Tanrıçanın doğuş mitosunun esas alınarak geliştirildiği bu heykel tipinin, ikonografisinin, ortaya çıkış sürecinin müzede bulunan eserler ile beraber değerlendirmesi yapılıp Anadyomene’nin gelişimi ve yayılımı ortaya konmuştur. Çalışmada kullanılan temel kaynaklar ise eski çağ şair ve yazarların aktarımları ve konuyla ilgili orijinali Hellenistik Dönem’e tarihlendirilen Roma Dönemi kopyası heykeltıraşlık eserleridir. Buna göre Aphrodite Anadyomene’nin ayakta duran, çömelen ve oturan olmak üzere üç farklı duruş tarzında betimlendiği görülür. Ayrıca bu üç tasvir de kendi içinde farklı ikonografik özellikler taşımaktadır. Niğde Arkeoloji Müzesi’nde bulunan eserler ise ayakta duran çıplak Aphrodite Anadyomene ’nin Roma Döneminde yapılmış bronz adak heykelcikleri örnekleri arasında yer alır.Keywords : Anadyomene, Aphrodite, heykelcik