- Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi
- Vol: 22 Issue: 2
- BİR ALGI YÖNETİMİ ARACI OLARAK TİYATRO; İNGİLİZ SAHNELERİNDE İKİ OSMANLI SULTANI VE TÜRK KİMLİĞİ ALG...
BİR ALGI YÖNETİMİ ARACI OLARAK TİYATRO; İNGİLİZ SAHNELERİNDE İKİ OSMANLI SULTANI VE TÜRK KİMLİĞİ ALGISI
Authors : Yavuz Çelik
Pages : 433-458
View : 8 | Download : 4
Publication Date : 2018-08-05
Article Type : Research
Abstract :Tiyatro insanlık tarihinin en eski sanat dallarından biri olarak insanların hem eğlendirilmesinde hem de eğitilip yönlendirilmesinde önemli rol oynar. Özellikle okuma yazma kültürü olmayan ya da az olan toplumlarda halk üzerinde tartışılmaz bir etkiye sahip olmuştur. Bu nedenle tiyatro, halkı yani izleyiciyi belli bir konu, kişi, kurum ya da devlete karşı istenilen şekilde yönlendirmek için kullanılagelmiştir. Bu noktada karşımıza çıkan algı yönetimi, beş duyu üzerinde kurulu olan tiyatro gibi sanatların başlıca yöntemlerinden biridir. Nitekim bu yöntem tiyatroda, Orta Çağ’da Katoliklik lehine, Rönesans’ta Katoliklik aleyhine tercih edilmiştir. Avrupa’nın Katolikliğin kıskacından kurtulup milletleşmeye başladığı ve İngiliz, Alman, Fransız gibi kimliklerle anılmaya başladığı 16. yüzyıldan sonra ise Katolikliğe uygulanan ters algı, dönemin en büyük devleti, milleti ve askeri gücü olan Türklere karşı çizilmiştir. Özellikle Osmanlı’nın güç kaybetmeye başladığı 1700’lerde ve sonrasında da İngiliz yazarların sahne için yazdıkları oyunlarda Türk sultanlar pejoratif sıfatlarla ve eylemlerle çizilmiş, İngiliz ve Avrupalıların gözünde barbar, cani, tecavüzcü ve katil gibi niteliklerin sahibi olarak resmedilmişlerdir. Anahtar Kelimeler: algı yönetimi, tiyatro, Türkler, Osmanlı, barbarKeywords : algı yönetimi, tiyatro, Türkler, Osmanlı