- Türkiye Film Araştırmaları Dergisi
- Vol: 2 Issue: 2
- Türk Sinemasında New Extremism, Yeni Aşırıcılık: Serdar Akar Filmlerinin Analizi
Türk Sinemasında New Extremism, Yeni Aşırıcılık: Serdar Akar Filmlerinin Analizi
Authors : Evren Günevi Uslu
Pages : 87-96
View : 11 | Download : 3
Publication Date : 2022-12-29
Article Type : Research
Abstract :New Extremism, yeni Avrupa aşırıcılık ya da aşırı sinema, bireysel veya toplumsal şiddetin özellikle sinema yoluyla tasvir edilmesi olarak tanımlanabilir. Kavram sinema aracılığıyla şiddetin kışkırtıcı şekilde açıkça gösterilmesi nedeniyle seyirci ve ekran arasındaki deneyimin dinamikleri açısından da oldukça merkezi bir yerdedir. New Extremism eğilimi, köken olarak Fransız sinemasıyla ortaya çıkmış olsa da sadece Avrupa sineması ile sınırlı kalmaz. Pek çok ülke sinemasında kavramın büyüyen bir etkiye sahip olması ve yükselişe geçmesi aşırı sinema üzerine düşünmeyi gerekli kılar. Toplumların ulusal ve kültürel farklılıkları filmlerin aşırılık kategorisinin de değişmesine neden olur. Ancak vahşet, şiddet, tecavüz, seks, terör gibi unsurlar aşırı sinemanın bağlamları ve ayırt edici genel özellikleri arasında yer alır. Aşırılık söyleminin sinemada giderek daha fazla ele alınması bu çalışmanın ortaya çıkmasındaki ana unsurdur. Yeni aşırılık kavramının dünya sinemasında olduğu gibi Türk sinemasında da farklı örnekleri göze çarpmaktadır. Bu bağlamda Türk sinemasının önemli yönetmenlerinden Serdar Akar’ın filmlerinde de ortaya çıkan şiddet yanlısı benzerlikler new extremism kavramı üzerinde düşünmeyi gerekli kılmıştır. Bu çalışmada yönetmenin, Gemide (1998), Dar Alanda Kısa Paslaşmalar (2000), Maruf (2001) ve Barda filmleri (2007) yeni aşırıcılık kavramı üzerinden ilişkilendirilerek analiz edilmiştir. Yeni Aşırıcılığın spesifik özellikleri Akar’ın örnek filmleri üzerinden okunmaya çalışılmış ve değerlendirilmiştir. Şiddetin tüm biçimleriyle aşırı şekilde sahnelenmesi ve içselleştirilmesi doğrultusunda Serdar Akar sinemasının yeni aşırıcılık eğilimine sahip olduğu varsayılmaktadır.Keywords : Aşırı Sinema, Barda, Gemide, New Extremism, Serdar Akar