- Türk Dili ve Edebiyatı Dergisi
- Vol: 63 Issue: 1
- Cemil Kavukçu’nun Başkasının Rüyaları Eserinde Örnek Okur
Cemil Kavukçu’nun Başkasının Rüyaları Eserinde Örnek Okur
Authors : Fatih Ikiz
Pages : 245-260
Doi:10.26650/TUDED2023-1287678
View : 86 | Download : 199
Publication Date : 2023-06-26
Article Type : Research Article
Abstract :Uzun zaman edebiyat eleştirmenlerin metni açıklama ve yorumlama konusunda dışarıda bıraktığı okur ve okurun rolü özellikle yapılsalcılık sonrası çalışmalarda önemli bir yer edinir. Okurun metni anlamlandırırken hangi süreçlerden geçtiği ve metin tarafından nasıl yönlendirildiği konusunda çalışmalar yapan İtalyan edebiyat eleştirmeni, kuramcı ve göstergebilim uzmanı Umberto Eco "örnek okur” modelini geliştirir. Okurun bir edebiyat eserini okumaya başlamasını, okuma sürecini ve okumanın tamamlanmasını orman metaforu üzerinden açıklar. Eco’ya göre örnek okur metni okumaya başlamasıyla birlikte ormana girer ve örnek yazarın metin üzerinde bıraktığı yönlendirmeleri takip ederek ormanda oyalanır, geriye döner, ileriye gider, farklı yollara sapar ve anlatının derin anlamına ulaştıktan sonra ormandan çıkar. Eco\'nun (2013) Anlatı Ormanlarında Altı Gezinti adlı kitabında detaylandırdığı örnek okur modeli, Çağdaş Türk Edebiyatının öykü alanındaki önemli bir temsilcisi olarak kabul edilen Cemil Kavukçu’nun (2011) Başkasının Rüyaları adlı eserine uygulanacaktır. Kavukçu’nun dokuz öyküden oluşan bu eseri öyküler arasındaki yoğun ilişkiler ve bağlantılar sayesinde birbirini tamamlayan bir kitabın bölümleri olarak kabul edilebilir, bu sebeple çalışmanın bütüncesini öykülerin tamamı oluşturur. Söz konusu makalede ağırlıklı olarak okurun bu bağlantıları nasıl yakaladığı, hangi metinsel ve anlatısal ipuçları ışığında ilişkiler kurduğu ve rolünün ne olduğu konuları Eco’nun geliştirdiği örnek okur modeli üzerinden irdelenecektir.Keywords : Umberto Eco, örnek okur, karakter göçü, anlatı ormanı, anlatıcı