- Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi
- Vol: 18 Issue: 1
- MAX ERNST’İN RESİMLERİNDE "ORMAN" İMGESİ
MAX ERNST’İN RESİMLERİNDE "ORMAN" İMGESİ
Authors : Ruken Aslan
Pages : 1-10
View : 12 | Download : 6
Publication Date : 2016-03-01
Article Type : Other
Abstract :20. yüzyılın önemli bir karşı-hareketi olan Gerçeküstücülük’ün etkin figürlerinden Max Ernst, "orman” teması üzerine çok sayıda eser ortaya koymuştur. Orman imgesi Ernst’ün çocukluk yıllarına dayanmaktadır. Kendi hayat hikâyesinde, amatör bir ressam olan babasıyla çıktığı orman gezintilerine yaptığı vurgu, bu imgenin önemli bir otobiyografik öğe olduğunu düşündürmekte ve Ernst’ün çocukluğunda yaşadığı travmalardan izler taşımaktadır. Öte yandan "orman”, Ernst’ün çok etkilendiği Alman Romantik felsefesi ve edebiyatı içinde zengin metaforlar barındıran bir unsurdur. Caspar David Friedrich’in resimlerinden ve Schelling, Carus, Novalis gibi Alman şair ve düşünürlerinden oldukça etkilenmiş bir sanatçı olan Ernst için doğa ve orman, insanın, onun aracılığıyla, kendisini tanımasına ve çözümlemesine imkân veren metaforlarla yüklü simgesel bir yapıya sahipti. Tüm bunların yanında orman, bir Gerçeküstücü olan Ernst için bir nevi, uygarlıkla hesaplaşmanın metaforu olmuştur. Savaşlar, acılar ve yıkımlar içinde geçmiş 20. yüzyılda, özellikle Gerçeküstücü sanatçılar için, uygarlık çokça sorgulanan bir kavram olmuştur. Ernst bu sorgulamayı, başka bazı imgelerin yanı sıra, Gerçeküstücülüğün karşıtlıkları uzlaştırmaya dayalı anlayışı içinde doğa-kültür ikiliğiyle ilgili bir hesaplaşma alanı olarak gördüğü "orman” imgesi üzerinden yapmıştır. Orman temsillerinde kullandığı frotaj ve grataj teknikleriyle Ernst, Gerçeküstücülüğün temel unsurlarından "nesnel rastlantı”ya açık bırakmıştır resimlerini. Bu yanıyla orman, kontrol edilemez, vahşi ve tehditkârdır. Öte yandan, bilinçdışını harekete geçiren öğelerle kaplı, düşlere açık, gizemli ve büyülü bir alanı temsil etmektedirKeywords : Gerçeküstücülük, doğa, uygarlık, orman resmi