- Tiyatro Eleştirmenliği ve Dramaturji Bölümü Dergisi
- Issue: 32
- Sürgünden Sahneye Dönen Günah Keçisi: İo
Sürgünden Sahneye Dönen Günah Keçisi: İo
Authors : Verda Habif
Pages : 95-114
Doi:10.26650/jtcd.910393
View : 8 | Download : 2
Publication Date : 2021-06-21
Article Type : Research
Abstract :Bu çalışma Studio Oyuncuları’nın 13 Kasım 2019’da 23. İstanbul Tiyatro Festivali’nin açılış oyunu olarak ilk defa gösterimini yapan ve kaynağını Grek mitlerinden alan İo oyununun tarih, şiddet, bellek, mitoloji ve güç ilişkileri bağlamında metnine ve sahnelenmesine dair dramaturjik bir analizini sunar. Bu analizin bağlamını oluşturan olgularla ilgili düşüncelerini geniş bir perspektif içinde ortaya koyan antropolog ve düşünür René Girard’ın sunduğu trajik kavramının bileşenleri arasında bulunan günah keçisi ve kurban olguları İo mitleri ile İo oyunu arasında dramaturjik bir patika çizmek için bu çözümlemede temel alınmıştır. Bu şekilde, İo’nun metni ve sahnelemesi aracılığıyla tarihsel bilincin anlatılar ve söylemler aracılığıyla toplumlarda şiddeti meşrulaştıran bir mekanizmaya dönüşmesini eleştiriye açtığı ortaya konmaktadır.Keywords : İo, Studio Oyuncuları, René Girard, Mitoloji, Günah Keçisi