- Tiyatro Eleştirmenliği ve Dramaturji Bölümü Dergisi
- Issue: 30
- Gertrude Stein Oyunlarında Karşı-Anlatı Stratejileri
Gertrude Stein Oyunlarında Karşı-Anlatı Stratejileri
Authors : Melike Saba Akim Çinar
Pages : 71-98
Doi:10.26650/jtcd.692767
View : 15 | Download : 6
Publication Date : 2020-07-07
Article Type : Research
Abstract :Tiyatro söz konusuysa, 1970’li yılların düşünsel atası Tarihsel Avangard döneme bakınca iki isim özellikle öne çıkar: Kıta Avrupası’nda "akılcı söz” logosa, bu yüzden de metine itiraz eden Antonin Artaud, Amerika kıtasındaysa ilk oyunu What Happened’ı [Ne Oldu] yazarken Batı tiyatrosuna sımsıkı bir kemerle eklemlenmiş logosu, metini dışlamadan reddetmeyi deneyen Gertrude Stein. 1970’li yılların deneysel tiyatro girişimleri, tiyatrodan metini topyekûn dışlamış değildir: Robert Wilson’dan Richard Foreman’a deneysel tiyatro ya da Sarah Kane’den Martin Crimp’e yeni metinsellik, sözün ve yazının özgül ağırlığını başkalaştırmış; böylece hem tiyatro hem de performans klasik tanımlarının dışına taşan bir melezlenme açığa çıkarmıştır. Bu yazıda, metini dışlamak yerine konvansiyonel anlatı tanımının mutlak koşulu "olaylar dizgesi”ni tiyatrodan kaldırmayı deneyen Gertrude Stein oyunlarının karşı-anlatısal stratejilerini örneklemek amaçlanmaktadır.Keywords : Gertrude Stein, karşı-anlatı, peyzaj metin, dramatik yapı, postdramatik