- Tiyatro Eleştirmenliği ve Dramaturji Bölümü Dergisi
- Issue: 28
- Jean Genet’ni̇n Paravanlar Adlı Oyununa Postkolonyal Bi̇r Bakış
Jean Genet’ni̇n Paravanlar Adlı Oyununa Postkolonyal Bi̇r Bakış
Authors : Esma Armağan Ertuğrul
Pages : 55-71
Doi:10.26650/jtcd.648003
View : 8 | Download : 3
Publication Date : 2019-11-20
Article Type : Research
Abstract :Kendisi de doğuştan bir öteki olan Jean Genet, eserlerinde kendisi gibi ötekileri ele alır. Genet’nin kendini ötekileştiren toplumu reddedişi, eserlerine yoğun bir toplumsal eleştiri bombardımanı şeklinde yansır. Özellikle geç dönemlerinde yazdığı eserlerle toplumsal yapıyı irdelemekle kalmayan Genet, eylemsel olarak da ötekinin yanında yerini alır. Bu sayede Genet, bir yandan dünyanın pek çok yerinden hakları ve özgürlükleri için savaşan insanlarla tanışıp onlara destek olurken diğer yandan "Batı”nın ikiyüzlülüğünü dışarıdan bir gözle görme olanağı kazanır. Yazarın Paravanlar adlı eseri, bu ikiyüzlülüğü gözler önüne sermesi bakımından dikkate şayandır. Fransa işgalindeki Cezayir’in özgürlüğünü kazanma mücadelesini ele alan Paravanlar’da Genet, Avrupalının şarkiyatçı kurgularından yola çıkarak grotesk bir Doğu imajı sunar. Bu yapılırken okuyucunun/seyircinin, oyun kişileriyle arasında bir özdeşlik kurmaması sağlanarak eleştirel bakışın sürekli korunması amaçlanır. Oyun boyunca düşünselliğin ön planda tutulması, sömürgeleştirilen bir ülkede kolonyal söylemin nasıl ve hangi şekillerde kendine yer bulduğunu gözler önüne sererken toplumsal rolleri ve toplumsal cinsiyeti sorgulanır hale getirir. Bu çalışmanın amacı, Jean Genet’nin Paravanlar adlı oyunundaki şarkiyatçı kurgularla kolonyal söylemin izlerini sürmek, yazarın bunları ele alış biçimini değerlendirmektir.Keywords : Jean Genet, Paravanlar, postkolonyalizm, toplumsal cinsiyet, panoptikon