- Tiyatro Eleştirmenliği ve Dramaturji Bölümü Dergisi
- Issue: 27
- Geçmiş ve Gelecek Arasında Dondurulmuş Bir An: Nikomakhos’a Etik’ten Walter Benjamın’e Tragedyanın Z...
Geçmiş ve Gelecek Arasında Dondurulmuş Bir An: Nikomakhos’a Etik’ten Walter Benjamın’e Tragedyanın Zamanı
Authors : Rasim Erdem Avşar
Pages : 1-23
View : 9 | Download : 2
Publication Date : 2019-10-23
Article Type : Research
Abstract :Ursprung des deutschen Trauerspiels’in temel tartışması on yedinci yüzyıl Alman Barok trauerspiel’leri (yas oyunları) gibi görünür. Ne var ki, Benjamin’in çoğu çalışmasında olduğu gibi başlıkta yer alan, merkezdeki "konu” Ursprung des deutschen Trauerspiels’te de aşılır ve bir çerçeve olarak kullanılır: Yas oyunları tartışmasına Platonik hakikat ve bilgi arayışı, sembolizm ve alegori karşılaştırması, Antik Yunan tragedyaları ve Aristotelyen tragedya düşüncesi eşlik eder. Böylece çok parçalı bir mozaik metin oluşturulur; bu farklı parçalar ve konular da Benjamin’in deyişiyle bir takım yıldız oluştururlar. Ursprung des deutschen Trauerspiels’te bu takım yıldız, tragedya ve trajik olan tartışmasında zamansallık etrafında bir araya gelir. Benjamin’in zamansallık düşüncesinde Aristoteles’in Poetika’sı tragedyayı ve trajik olanı belirli bir zamana sabitlediği için eleştirilir. Halbuki, çoğunlukla ahlaki edimleri ele aldığı düşünüldüğünden tragedya tartışmalarında pek atıfta bulunulmayan Aristoteles’in bir başka magnum opus’u Benjamin’in görüşlerinden çok da uzakta değildir: Nikomakhos’a Etik. "Geçmiş ve Gelecek Arasında Dondurulmuş Bir An: Nikomakhos’a Etik’ten Walter Benjamin’e Tragedyanın Zamanı” başlıklı bu çalışma, Benjamin’in şimdi ve gelecek arasında bir türlü sabitlenemeyen ve akışkan olarak tanımladığı tragedyanın zamanı düşüncesini, Antik Yunan tragedyalarından kısa örneklerle ve Aristoteles’in Nikomakhos’ Etik’indeki "ortanın ortası” ile buradan doğan geçmiş-gelecek zıtlığının arasındaki gri alanla tartışmayı hedeflemektedir.Keywords : Walter Benjamin, yas oyunları, zamansallık, etik, tragedya