- Tehlikedeki Diller Dergisi
- Vol: 3 Issue: 3
- NAADAM FESTİVALİ GÜREŞ KARŞILAŞMALARININ MASKÜLEN KİMLİĞİ
NAADAM FESTİVALİ GÜREŞ KARŞILAŞMALARININ MASKÜLEN KİMLİĞİ
Authors : Nükhet Okutan
Pages : 177-182
View : 6 | Download : 3
Publication Date : 2014-12-01
Article Type : Other
Abstract :En parlak döneminde Güneydoğu Asya’dan Orta Avrupa’ya kadar uzanmış olan Moğol hakimiyeti,Cengiz Han’ın ölümünden sonra da korunabilmiştir. Böyle bir gücün muhafaza edilebilmesi ise ancak Moğollar gibi savaşçı ve göçebe bozkır kavimlerinin disiplinli ve geleneksel talim düzenleriyle mümkün olmuştur. Başta güreş, okçuluk ve atçılık sporları olmak üzere bozkır yaşantısından doğmuş olan ve fazlasıyla rekabet içeren pek çok maskülen aktivite, savaşçı ulusların bu geleneksel talim sistemlerinin kapsamına girmekteydi. Zamanla ulusal sporlar haline gelen bu step aktiviteleri, yarışma ve gösteri ruhuna bürünerek Moğollar arasında millî bir bilinç oluşturmaya yardımcı ‘Naadam’ festivalini ortaya çıkarmıştır. Bozkır sporları arasındaki güreşin Moğolistan’da eril bir spor olarak varlığını açıklayabilmek için erken dönemlere ait Moğol kabile cemiyetlerindeki unvan ve lakaplardan yola çıkılabilir. Ayrıca geleneksel Moğol güreş karşılaşmalarına kadınların oyuncu olarak katılamayışı da bu sporun eril bir spor olduğunu kanıtlayan ifadelerdendir. Bir Moğol güreşçisinin duruşunda ve pozlarında belirleyici unsur olan ve aynı zamanda adları galip güreşçilere unvan olarak verilen aslan, kartal gibi hayvanların yırtıcılık ve saldırganlık özellikleriyle maskülen anlayışa ait olmaları da şüphesiz Moğol güreşinin eril yönünü güçlendirmektedir. Ayrıca Moğol güreşçilerinin giysileri, maç öncesinde sergilenen davranışlar ve galip sporcunun zafer ritüelleri de maskülen algı içerisindeki roller bağlamında değerlendirilmiştir.Keywords : Talim, maskülenlik, spor, Naadam, güreş