- Tasavvuf İlmi ve Akademik Araştırma Dergisi
- Vol: 21 Issue: 42
- ‘Abdurraḥman b. Yūsuf al-Lijā‘ī and the Critical Edition Taḥqīq of His Work Titled Shaemā‘il al-Khuṣ...
‘Abdurraḥman b. Yūsuf al-Lijā‘ī and the Critical Edition Taḥqīq of His Work Titled Shaemā‘il al-Khuṣūṣ’s
Authors : Adem Çatak, Ahmet Vural
Pages : 41-77
View : 18 | Download : 5
Publication Date : 2020-12-31
Article Type : Research
Abstract :Tasavvuf, İslam düşünce geleneği içerisinde önemli bir yere sahiptir. Tasavvufî hayat tarzı Müslümanların yaşadığı tüm coğrafyalarda ilk bakışta göze çarpan dinî-kültürel unsurların başında gelir. Bu cümleden olmak üzere Mağrip’te de tasavvuf kültürü ve mistik hayat tezahürleri Müslümanların bu coğrafyayı fethi yıllarına uzanacak kadar eskidir. Özelde Mağrip genelde Kuzey Afrika coğrafyasında İslam dininin yayılmasında tasavvufun büyük katkısı olmuştur. Makalemize konu edindiğimiz eserin müellifi Abdurrahman b. Yûsuf el-Licâî XII. yüzyılın son çeyreği ile XIII. yüzyılın ilk çeyreği arasında, Muvahhidler Devletinin en parlak döneminde Mağrip’te yaşamıştır. İlim dünyası yakın zamana kadar Licâî ve eserlerinden haberdar olamamıştır. Licâî’yi günümüz dünyasına tanıtan ilk araştırmacı Dibâcî olmuştur. O, Licâî’nin Kutbu’l-ârifîn ve Şemsu’l-kulûb adlı eserlerini tahkik ederek yayınlamış ve bu yayınlarının girişinde de Licâî’nin hayatı hakkında birtakım bilgiler vermiştir. Biz de Licâî’nin bu iki eseri ve yazma halindeki diğer eserlerinden hareketle tasavvuf anlayışını "Mağripli Sûfî” adlı kitabımızda ilim dünyasına arz etmiştik. Licâî’nin tasavvuf döneminin sonu, tarikatlar döneminin başı sayılan bir devirde yaşamış olması onu, tasavvufî düşüncenin şekillenmesinde önemli bir şahsiyet kılmıştır. Yaşadığı dönem itibariyle fikirlerinin incelenmesi üzerinde yapılacak her bir çalışma özelde Mağrip’te genelde Kuzey Afrika’da gelişen tasavvufî düşünce ve pratiklere ışık tutacak bir mahiyettedir. Bu istikamet üzere biz de bu çalışmamızda, evvela Licâî’nin hayatı ve eserleri hakkında muhtasar bir malumat sunduk. Çalışmamızın omurgasını ise Licâî’nin Şemâilü’l-Husûs adlı eseri oluşturmaktadır. İlgili bölümde, mezkûr eserin (el yazma üç nüshası karşılaştırılarak) tahkikli neşrine yer verilmiştir. Ortaya koyduğumuz bu tahkik çalışmasının Kuzey Afrika coğrafyası üzerinde derinlemesine araştırmalar yapacak ilim adamlarına küçük de olsa bir katkı sağlayacağı kanaatindeyiz.Keywords : Licâî, Mağrip, Afrika’da Tasavvuf, Şemâilü’l-Husûs