The Barzakh of Ecstacy
Authors : Miriam COOKE
Pages : 17-28
Doi:10.32739/ustad.2022.2.27
View : 9 | Download : 3
Publication Date : 2022-12-14
Article Type : Research
Abstract :Bu makale, Suriyeli şair ve sanatçı Huda Naamani’nin, vecd halinin ifade edilemezliğine yönelik açıklamalarını incelemektedir. Naamani, Kitābü’l vecd ve’t-tevâcüd (Vecd ve Belirtileri Kitabı) başlıklı sufi epik şiirde, vecd tecrübesini, bir sayfaya yazılan kelimelerle ifade etmenin olanaksızlığını doğrular. Böylesi bir semantik söyleyişe açık olan tek mecra, tarif edilmesi mümkün olmayana dair zayıf dilsel işâretler olan tevâcüd yahut belirtilerdir. Tevâcüdün ötesinde, ilâhî sükût tecrübesinin sessizliği bulunmaktadır. Yazar, iki unsurun bir gibi hareket ettiği bir durum olan Kur’ânî terim, berzaha başvurarak, okuyucuyu, tarifi mümkün olmayan ancak sezilip hissedilebilen bir tecrübeye dahil etmek için ses ve rengi kullanır. Naamani, modern, mistik güftelerinde, zikir âyinlerinin akustik ortamını yaratmaktadır. Kesik kesik tekrarlar ve harflerin sayfa üzerindeki düzenlemeleri, okuyucuyu, kelimelerin sözlük anlamlarının ötesinde yer alan seslerini duymaya ve okumaya mecbur bırakmaktadır. Böylelikle okuyucu da, bu yaratım sürecine dahil olmaya davet edilmektedir. Bu büyülü, itiraf niteliğindeki metnin sayfaları arasına Huda’nın çizdiği bulut resimleri serpiştirilmiş vaziyettedir ki bunlar onun, vecd berzahında tecrübe ettiği "infilak”tan, fenâya veya ilâhî olanda zevâl bulmasına kadar olan süreçte yaşadığı vecd deneyimini belgelemektedir. Tüm bunlar, Huda’nın, ilâhî olan ile karşılaşmasında yaşadığı nevi şahsına münhasır tasavvurlardır.Keywords : Berzah, vecd, istiğrak, tevâcüd, belirtiler, bulut, zikr, fenâ, münâcat, tecelli, : barzakh, barzakh, wajd, ecstasy, tawājud, indicators, cloud, dhikr, fanā, munājāt, tajallī