Posthüman Yazında Müzik İmgesi: Maurice G. Dantec Örneği
Authors : Simay Turan
Pages : 797-806
Doi:10.29110/soylemdergi.1386767
View : 45 | Download : 75
Publication Date : 2023-12-30
Article Type : Research
Abstract :İmgelemin Antropolojik Yapıları adlı yapıtında imgeleri toplumsal işlevlerine göre sınıflandıran Gilbert Durand’a göre insan, zamanın akışından ve buna bağlı olarak gelişen ölüm düşüncesinden korkar; bu korkusunu ise yarattığı imgeler yoluyla örtmeye çalışır. Durand’a göre müzik bir imge olarak ele alındığında ritmik olması, tekrarlı kalıplar üzerinden ilerlemesi ve farklı sesleri zaman düzleminde bir araya getirmesi açısından "zamanı kontrol altına alma” yöntemi olarak görülebilir. Bu açıdan bakıldığında müzik imgesinin gelecek öngörüleri, fütürist evrenleri, ya da gelişmiş ve değişmiş varlıkları ele alan yazınsal kurgu türlerinde kendine geniş yer bulması oldukça anlamlıdır. Özellikle günümüzde hızlanan teknolojik gelişmelerle insan algısı ve tanımı değişmiştir; kırılgan koşuluna çözüm bulmaya çalışan insan, teknolojiyi kendine yoldaş alarak bu koşulunu aşmaya ve "ölümsüz” olmaya kendini adamış, bu refleksi ise kurguda geniş yer bulmuştur. "Posthüman” kavramı insanın bu yeni koşulunu, "posthüman yazın” kavramı ise bu yeni insanın yazınsal düzlemde izleksel ve biçimsel olarak bulduğu karşılıkları ifade eder. Posthüman kavramı ile yaygın olarak bilimkurgu ve spekülatif kurgu türlerinde karşılaşılır. Bu çerçevede bu çalışmada Fransız bilimkurgu yazarı Maurice G. Dantec’in Les racines du mal (tr. Kötülüğün Kökleri), Babylon Babies (tr. Babil Bebekleri) ve Grande Jonction (tr. Büyük Buluşma) başlıklı romanlarında müzik imgesine değinilecek, müziğin bilimkurgu düzleminde ve posthüman roman söyleminde kullanım biçimleri sınıflandırılarak bu kullanımların anlamları üzerinde durulacaktır.Keywords : posthüman, imgelem, İmgelemin Antropolojik Yapıları, Maurice G. Dantec, Gilbert Durand