- Söylem Filoloji Dergisi
- Vol: 7 Issue: 3
- Mecdi Sadreddin’in Cennet Hanım Romanında Yaşam(ın) Kıyısında Gezmenin Dayanılmazlığı
Mecdi Sadreddin’in Cennet Hanım Romanında Yaşam(ın) Kıyısında Gezmenin Dayanılmazlığı
Authors : Nurcan Şen
Pages : 807-829
Doi:10.29110/soylemdergi.1195469
View : 9 | Download : 3
Publication Date : 2022-12-30
Article Type : Research
Abstract :Gazeteci yazar Mecdi Sadreddin Sayman, uzun yıllar İkdam gazetesinin Ankara muhabirliğini yapar. Dönemin usta gazetecilerinden olan Mecdi Sadreddin 24 Temmuz 1923 tarihinde imzalanan Lozan Barış Anlaşması’nın 23 Nisan-17 Temmuz 1923 tarihleri arasında yapılan 2. Dönem Lozan Konferansı’na katılır. 22 Ocak 1924 tarihinde Uşşakîzâde Muammer Bey’in Göztepe’deki köşkünde Mustafa Kemal Atatürk başkanlığındaki toplantıya davet edilen Mecdi Sadreddin, Türkiye Cumhuriyeti tarihinde önemli bir dönüm noktası olan Lozan Barış Anlaşması’na tanıklık eder. Sayman’ın edebiyat alanında da önemli eserleri vardır. Bir İdam Mahkûmu İle Mülâkât, Kanlı Eldiven, Belâlı Murat onun uzun hikâyeleridir. Sayman’ın, Hüseyin Rahmi, Celal Sâhir, Aka Gündüz ve Ahmed Hikmet gibi dönemin önemli dört şair ve yazarıyla yaptığı röportajları ise Sevdiklerimiz -1- adıyla kitaplaştırılmıştır. Cennet Hanım Sayman’ın tek romanıdır. Basın yayın hayatıyla bu kadar uğraşan ve edebî eserleri olan Mecdi Sadreddin Sayman hakkında Türk edebiyatında çalışma olmaması büyük bir eksikliktir. Cennet Hanım romanı gerek kurgusu, gerek hayatı aktarışı gerekse insan ilişkilerini işleyişi açısından dikkate değerdir. Cennet Hanım, hayatını evlâdına adayan bir annenin fedakârlıklarını, ölümün pençesindeki bir gencin aşklarını, sorumsuz bir babanın pişmanlıklarını konu edinen ve tüm bunları yirmi beş yıllık bir zaman dilimine yayarak sunan bir romandır. Eser, ismini Cennet Hanım’dan alsa da Cennet Hanım’ın oğlu Bülent romanda daha fazla öne çıkarılır. Romanın üçüncü bölümünün tamamen Feridun Bey’e ayrılmış olması eserin merkeze üç kişiyi alarak şekillendirildiğini gösterir. Mecdi Sadreddin’in Cennet Hanım romanındaki karakterler sürekli yaşamın sınırlarını zorlayarak hayatın kıyılarında gezerler. Bu noktada yazar/anlatıcı romanda kurguladığı sahnelerle adeta yaşam alanının daralmaması, duyu ve algılarının körelmemesi için yaşamın sınırlarının zorlanması gerektiğini savunur.Keywords : Mecdi Sadreddin, Cennet Hanım, yaşamın sınırları, doyum, hastalık.