MEÂ’LÎ’DEN NÂMIK KEMÂL’E KEDİ MERSİYESİ
Authors : Özlem Şahin
Pages : 217-247
Doi:10.19129/sbad.3210
View : 6 | Download : 3
Publication Date : 2017-01-01
Article Type : Other
Abstract :Tanzimat Dönemiyle birlikte devlet kurumlarında hatta sosyal yapıda bir değişmenin başladığı bariz olarak görülmektedir. Artık aydınımız yüzünü Batı‟ya çevirmiştir. Bu dönemde yeni bir edebiyat anlayışı ortaya çıkacaktır. Ancak bu dönem şairlerini asıl yetiştiren klâsik şiir ve nesir anlayışıdır. Altı asırlık bir geleneğin ardından şekillenen yeni edebiyatın ilk temsilcilerinden olan Nâmık Kemâl, divan şiiri geleneği içinde yetişmiş, ilk şiirlerini bu tarzda kaleme almıştır. Dönemin önemli şairleri içerisinde kendisine yer bulabilmesi ve adını duyurabilmesi yine klâsik tarz şiirleriyle mümkün olmuştur. Nâmık Kemâl dönemin sadrazamı Mahmûd Nedîm Paşa‟yı hicveden şiirini kaleme alırken 16. yüzyıl şairi Me‟âlî‟nin kedisine yazdığı mersiyeden etkilenmiştir. Diyojen adlı mizah dergisinde yayınlanan bu manzûme, aynı vezin ve benzer redifle kaleme alındığı için nazîre özelliği taşımaktadır. Nâmık Kemâl‟in Hırrenâme’sinin hicviye, Me‟âlî‟nin Mersiye-yi Gürbe‟sinin ise hezliyat özelliği taşıdığı görülmektedir. Bu nedenle önce hiciv ve hezel kavramları üzerinde durulacak, ardından müelliflerin biyografik bilgilerine yer verilecektir. Son olarak şiirlerin muhteva ve şekil özelliklerine kısaca değinilecektir.Keywords : Me‟âlî, Nâmık Kemâl, Hiciv, Hezel, Kedi