- sinecine: Sinema Araştırmaları Dergisi
- Vol: 6 Issue: 1
- FİLM OKURYAZARLIĞI: BİR GÖRSEL İLETİŞİM SİSTEMİ OLARAK DEVAMLILIK SİNEMASI
FİLM OKURYAZARLIĞI: BİR GÖRSEL İLETİŞİM SİSTEMİ OLARAK DEVAMLILIK SİNEMASI
Authors : Sermin Ildirar
Pages : 57-89
Doi:10.32001/sinecine.540272
View : 8 | Download : 2
Publication Date : 2015-03-15
Article Type : Research
Abstract :Filmleri anlamlandırmak, filmlerdeki zamansal ve mekânsal parçalanmaya ra ğ men bir devamlılık duygusu olu ş turmayı gerektiren, beynin korteksinde birçok bölgenin aktive olmasına neden olan, müthi ş bir zihinsel ve bili ş sel aktivitedir. Henüz 1910’lu yıllarda deneme yanılma yöntemiyle ke ş fedilmi ş olan devamlılık sinemasının kuralları, seyircilerin filmleri bu parçalı yapılarına ra ğ men anlamlı bir bütün olarak algılamalarını sa ğ layan en baskın ve yaygın film yapma tarzının temelini olu ş turmaktadır. Devamlılık sinemasının bu ba ş arısını onun do ğ al aktif algının i ş leyi ş ini taklit etmesi ile açıklayan bakı ş açısına göre filmler onlara özgü bir okuryazarlık gerektirmeden anında anla ş ılırlar. Ba ş ka bir bakı ş açısına göre ise filmler, gerçe ğ i betimlemenin oldukça biçimlendirilmi ş bir halidir ve filmleri anlamlandırmak için seyircilerin birtakım kod ve kuralları ö ğ renmesi; yani filmlere özgü görsel bir okuryazarlık kazanması gerekir. Bu makale, do ğ al algı ile kazanılan film okuryazarlı ğ ının filmleri anlamlandırmak üzerindeki katkılarını, film çalı ş maları, antropoloji ve psikoloji alanlarında bu konuda ortaya konulmu ş kuramlar ile yapılmı ş deneysel çalı ş malar ı ş ı ğ ında tartı ş acaktır.Keywords : Film okuryazarlığı, film algısı, devamlılık sineması, film dili, film grameri