- sinecine: Sinema Araştırmaları Dergisi
- Vol: 6 Issue: 1
- ARI KOVANININ RUHU FİLMİNİN İKONOLOJİSİ
ARI KOVANININ RUHU FİLMİNİN İKONOLOJİSİ
Authors : Fikret Zorlu
Pages : 29-56
Doi:10.32001/sinecine.540269
View : 7 | Download : 3
Publication Date : 2015-03-15
Article Type : Research
Abstract :Bu çalı ş ma, Arı Kovanının Ruhu ( El Espíritu de la Colmena , 1973) filmindeki imgelerin anlamlarını ve yönetmen Victor Erice’nin ima eti ğ i dü ş ünceleri ara ş tırmaktadır. Filmde iç sava ş sonrasında İ spanya’da, bir ailenin ya ş amından kesit sunulmaktadır. Kastilya kırsalında geçen öyküde, Ana adlı bir çocu ğ un çevresinde kar ş ıla ş tı ğ ı nesne, ki ş i ve durumları ke ş fetmesi, ailedeki bireylerin duyguları i ş lenmektedir. Film, arı kovanı ve Frankenstein gibi metafor simgelerle tarihteki bazı resim, film ve öykülere atıfta bulunur. Ailenin ya ş adı ğ ı evdeki Barok dönemi tabloları, yönetmenin gelenekle ba ğ ı ve örtük dü ş ünceleri oldu ğ unu göstermektedir. Filmdeki anlamların ve yönetmenin dü ş üncelerinin kavranabilmesi için, sanat ve dü ş ünce tarihine yönelik ara ş tırmalar gerektiren Panofsky’nin ikonolojik çözümleme yönteminden yararlanılmı ş tır. İ lk bölümde filmde dikkat çeken bazı imge ve ifadeler seçilmi ş , bunların ikonografik çözümlemesi yapılmı ş tır. Sonraki a ş amada filmde ima edilen bazı kavramlar ve yönetmenin bu kavramlarla ili ş kili dü ş ünceleri irdelenmi ş tir. Filmde kullanılan simgeler, analojiler ve metaforlar üzerinden ba ş latılan ara ş tırmanın sonunda, dayanı ş macı toplumsal yapılanmayı temsil eden kovan metaforunun çe ş itli toplumsal anlamları da tartı ş ılmı ş tır. Filmde kullanılan imge ve ş iirsel ifadelerden yola çıkılarak yönetmenin resim, ş iir, öykü ve filmlerdeki atıfları ara ş tırılmı ş tır. Yönetmen, izleyiciyi resim, edebiyat, sinema, kültürel entomoloji ve mekân tasarımı konularında ara ş tırma yapmaya yöneltmektedir. Bu yazı, filmin renginden, ı ş ı ğ ından, dokusundan, duygu penceresinden ve meselesinden ba ş layarak sanat tarihine, kültürel entomolojiye ve mimarlı ğ a uzanan bir de ğ erlendirme sunmaktadır.Keywords : Victor Erice, kovan ruhu, ikonolojik çözümleme