- Selçuk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi
- Issue: 47
- A Lacanian Perspective on Face and Identity in Ariel Dorfman’s Mascara
A Lacanian Perspective on Face and Identity in Ariel Dorfman’s Mascara
Authors : Fatma Eren
Pages : 59-74
Doi:10.21497/sefad.1128334
View : 8 | Download : 3
Publication Date : 2022-06-15
Article Type : Research
Abstract :Bu çalışmada, Ariel Dorfman’ın Maskara isimli romanında doğuştan yüz bozukluğu olan isimsiz anlatıcı, Jacques Lacan’ın özne oluşumuna dair geliştirdiği önemli fikirler aracılığıyla incelenmektedir. Lacan, kişinin özne olma sürecine ve bu öznenin toplumsal yapılar dahilinde aldığı özne konumlarına dair kapsamlı bir içerik sunar. Öznenin toplumsal normlara uyma eğilimi kendi varoluşsal eksikliğine bağlı olarak ortaya çıkan amansız bir "arzu” ile yakından ilişkilidir. Maskara romanının başkahramanı gibi alışılmamış bir yüze sahip birey için bu varoluşsal eksikliğe bağlı yük iki katına çıkar, çünkü özne hem varoluşsal bakımdan hem de kişiye bir kimlik atfetmekte en belirleyici role sahip olan yüz bakımından eksiktir. Olmayan yüz hatlarından dolayı, Dorfman’ın romanındaki isimsiz anlatıcı, Öteki olan geniş toplum tarafından daha değersiz görülen bir statüye uygun görülmüştür. Dışlanmış konumunun oldukça farkında olan anlatıcı, birinin sevgisi yoluyla görünür ve sıradan olabileceğine inanmaktadır. Bir kadın tarafından tanınma "arzusu” hayatına mâl olmasına rağmen ne ölümü ne de olmayan yüzü Maskara’daki isimsiz anlatıcıyı talep ettiği şey olan hatırlanmayı elde etmesinden alıkoymaz. Bu makale, Lacancı bir bakış açısı üzerinden, sıradışı yüz hatlarına sahip bireylerin damgalanarak daha değersiz görülen bir sosyal kategoriyle ilişkilendirilmesinin, "ideal” ve "standarta” dönüştürülen bir takım toplumsal beklentilerden kaynaklandığını savunur.Keywords : Ariel Dorfman, Maskara, Jacques Lacan, Yüz Anomalisi, Öteki