- Selçuk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi
- Issue: 37
- FORSTERIAN MODEL OF CHARACTERIZATION AND NON-HUMAN CHARACTERS IN NARRATIVE FICTION: IRIS MURDOCH’S M...
FORSTERIAN MODEL OF CHARACTERIZATION AND NON-HUMAN CHARACTERS IN NARRATIVE FICTION: IRIS MURDOCH’S MISTER MARS AND FRANZ KAFKA’S GREGOR SAMSA
Authors : Barış Mete
Pages : 67-78
Doi:10.21497/sefad.328259
View : 7 | Download : 3
Publication Date : 2017-06-22
Article Type : Research
Abstract :Aspects of the Novel adlı eserde Edward Morgan Forster, farklı türlerdeki kurgusal karakterlerin yapılarını tanımlamak için düz ve yuvarlak kavramlarını ortaya koymaktadır. Forster’ın kuramsal sınıflandırmasına göre düz karakterler, bulundukları kurgusal ortamda tek bir özellik ya da nitelik etrafında yapılandırılır ve varlıklarını sürdürürler. Anahtar ölçüt bu durum olduğundan, Forster düz karakterlerin okuyucu tarafından kolaylıkla tanınıp hatırlandığını savunur. Düz karakterler olaylar boyunca da çoğunlukla aynı kalırlar. Başka bir deyişle, düz karakterler okuyucuyu hiçbir zaman şaşırtmazlar. Düz karakterlerin yapılarının aksine, yuvarlak karakterler karşıtlarına aksi yönde hareket ederler. Yuvarlak karakterler olay örgüsü boyunca aynı şekilde kalmazlar ve tek bir özelliğin etkisi altında varlıklarını sürdürmediklerinden, tanınmaları da kolay değildir. Bütün bunların yanında, yuvarlak karakterler okuyucuyu şaşırtan karakterlerdir. Her ne kadar çoğu örnekte Forster’ın karakter sınıflandırması doğru işlese de, bazı kurgusal karakterler bu kural altında çözümlenememektedir. Örneğin Franz Kafka’nın Gregor Samsa adlı karakteri ne düz ne de yuvarlak bir karakter gibi görünmektedir. Hikâyesi boyunca da aynı şekilde kalmaktadır. Metinde çoğunlukla aynı karakter olarak kaldığı için, aynı zamanda da kendinden beklenmeyecek bir şekilde okuyucuyu şaşırtmaktadır. Samsa’nın bir böceğe dönüşmesi düzlüğü ya da yuvarlaklığını daha da karmaşıklaştırmaktadır. Diğer bir örnek de Iris Murdoch’ın Mister Mars adlı karakteridir. Mister Mars aslında bir hayvan karakterdir. Aynı zamanda da bir film yıldızı, ünlü bir varlıktır. Metnin ana karakteri için de vazgeçilmez bir konuma sahiptir. Bu nedenle, bu çalışma öncelikle kurgusal karakterlerin yapısı konusundaki kuramsal arka planı göstermeyi ve iki insan dışı karakter üzerinden Forster’ın sınıflandırmasındaki bazı zorluklar üzerinde durmayı amaçlamaktadır.Keywords : Kurgusal karakterler, düz, yuvarlak, insan, insan dışı