- Sanat ve Tasarım Dergisi
- Vol: 9 Issue: 2
- Lale Devri’nden Sonra Klâsik Türk Mûsikisi Ve Bestekâr Bir Padişah: Sultan I. Mahmud Han (1696–...
Lale Devri’nden Sonra Klâsik Türk Mûsikisi Ve Bestekâr Bir Padişah: Sultan I. Mahmud Han (1696–1754)
Authors : Oktay Taşkin
Pages : 314-321
Doi:10.20488/sanattasarim.691165
View : 15 | Download : 8
Publication Date : 2019-12-20
Article Type : Research
Abstract :XVIII. yy Klâsik Türk Mûsikisi’nin gelişimi açısından önemli bir asırdır. Bilhassa mûsikideki gelişimin belirgin orijin noktası Lale Devri’nde kendini göstermiştir. Fakat bu devrin Patrona Halil isyanı ile kapanmasının akabinde Klâsik Türk Mûsikisi’nin gelişiminde herhangi bir aksaklık görülmemiş bilakis büyük ölçüde gelişme ve yükseliş gerçekleşmiştir. Şüphesiz ki bu gelişimde Sultan I. Mahmud Han’ın rolü çok büyüktür. Tahta geçişiyle birlikte Sultan I. Mahmud Han, öncelikli olarak devlete ayak bağı olmuş başıbozukların hakkından gelmiş, sonrasında kültür – sanat sahasında bilhassa musikide desteğini önemli ölçüde vererek hem döneminin sanatkârlarını korumuş, hem de bu sanatın gelişiminde yönetmen konumunda bulunmuştur. Bestekâr tabiatlı bu padişah, Klâsik Türk Mûsikisi’nin Sultan III. Selim Han (1761 – 1807) dönemindeki altın çağının sağlam temellerini kendi sadaret döneminde de sürdürmüş ve Klâsik Türk Mûsikisi’nin gelişimine büyük ölçüde kadim katkıları olmuştur. İşte söz konusu bu çalışmada, Klâsik Türk Mûsikisi’nin gelişim sürecinde kendi sadaret döneminde sanatkâr ruhlu bir padişahın hayatı, Klâsik Türk Mûsikisi’ne katkıları ve bu padişahın dönemin musiki sahasındaki rolü, konumu incelenmeye çalışılacaktır.Keywords : Sultan I. Mahmud Han, Makam, Mûsiki, Bestekâr