- Sanat ve Tasarım Dergisi
- Vol: 5 Issue: 8
- Hugo Wolf ve Francis Poulenc'in Şarkılarındaki La Minör Kavramı: Tonalite'nin Yorumu ve Tanımlanması...
Hugo Wolf ve Francis Poulenc'in Şarkılarındaki La Minör Kavramı: Tonalite'nin Yorumu ve Tanımlanması
Authors : Berkant Gençkal
Pages : 128-148
Doi:10.20488/www-std-anadolu-edu-tr.220245
View : 10 | Download : 4
Publication Date : 2015-06-08
Article Type : Other
Abstract :Klasik Batı Müziğindeki tonal kavram, yaratıcının öznelliği ve çağa uygun olarak sürekli bir değişim ile karşımıza çıkmaktadır. Her bestecinin kendine has yöntemleri dinleyicinin kulaklarında farklı algılamalar yaratmaktadır. Sırasıyla üçlü (ve/veya dörtlü) aralıklarla inşa edilen akor, yapıyı "triat” olarak adlandırmakta ve tonal kavramın hücresini oluşturmaktadır. Besteciler, öznel sanatın tonal tekniklerle yorumlanmasındaki çalışmaları yaratırken kişisel tekilliğin zaferine ulaşmak için bu ilkel semptomu kullandılar. Bu bağlamda la minör, farklı ortamlarda değişken davranışlar göstermekte olan tekil bir hücresel organizma olarak ele alınmıştır. Bu makalede aynı tonal kavramları farklı anlamlar ile kullanan Hugo Wolf’un "Das verlassene Mägdlein” ve Francis Poulenc’in "Ce Doux Petit Visage” şarkılarına karşılaştırma yönteminin uygulandığı ayrıntılı analizler sunulacak ve neden bu iki parçadaki la minörlerin farklı anlamlar barındırdığı sorusu sorulacaktır. Cevap, Riemann yönteminde ve bu yöntemin duyumsal beğenisinde aranmaktadır.Keywords : Şarkı, Tonalite, Fonksiyon, Alan, Akor, Riemann