Anselm Kiefer - Resim, Söz, Malzeme ve Sanat
Authors : Yasemin ARIMAN
Pages : 807-819
Doi:10.29135/std.919696
View : 9 | Download : 3
Publication Date : 2022-12-31
Article Type : Research
Abstract :1970’lerden sonra Avrupa ve Amerika’da gündeme gelen Yeni Dışavurumculuk, kavramsal temelli yaklaşımlara bir tepki olarak gelişen, yeniden boya, tuval ve malzemeyi öne çıkaran bir akımdır. Bu akımın önemli temsilcilerinden biri de Anselm Kiefer’dir. Resimlerinde Yahudi soykırımı ile ilgili birçok anıya gönderme yapan sanatçı, Alman kültürünün Nazilerce zedelenmesine tepkisini, Almanya’nın geçmişindeki büyük kültürel olayları anımsatan ana temalı resimleriyle dile getirmektedir. Resimlerinde çoğunlukla figür kullanmamasına karşın soyut kompozisyonlarında savaş, acı, ölüm, yalnızlık gibi konulara vurgu yapmaktadır. Büyük boyutlu yüzeylerde ele aldığı çalışmalarında doku, malzeme çeşitliliği ve obje kullanımı ile öne çıkmaktadır. Sanatçı şiirlerden esinlenerek çalıştığını, aynı zamanda harfler ve kelimelere resimlerden daha derin anlamlar yüklediğini belirtmektedir. Bu nedenle araştırmada, her bölüm başlığının altında öncelikle sanatçının sözlerine yer verilmiş ve bu sözler ile konu başlığının açıklanmasına çalışılmıştır. Sanatçının ürettiği eserlere kronolojik sıra ile değinilerek geçmiş yaşantısı ve çalışma tekniği arasındaki ilişki ortaya konmuştur. Öncelikle Joseph Beuys olmak üzere Kiefer’in etkilendiği sanatçılar ve bu sanatçılar üzerine sanat tarihi bağlamında yorumlarına yer verilmiştir. Araştırma giriş, geçmişle yüzleşme, Beuys ve sanatçılar üzerine, tanrısallık unsuru ve çimler örtsün üzerinizi başlıkları ile ele alınmıştır. Giriş kısmında sanatçını hakkında kısa bilgi, geçmişle yüzleşme kısmında sanatçının çalışmaları üzerinden Alman tarihi ile hesaplaşması, Beuys ve sanatçılar kısmında sanatçının en çok etkilendiği sanatçı Beuys ve geçmiş Alman ressamlar, tanrısallık unsuru kısmında sanatçının resimleri ile ilişkilendirdiği dinsel öğeler ve çimler örtsün üzerinizi kısmında ise sanatçının bir dönem çalıştığı atölyesini terk etmesi ile doğanın atölye üzerindeki etkilerine sanatsal bakış ortaya konmuştur. Sonuç olarak halen hayatta olan ve sanatsal üretimlerine devam eden Anselm Kiefer’in günümüz sanat ortamındaki yerine değinilmiştir.Keywords : Anselm Kiefer, Yeni Dışavurumculuk, soyut sanat, resim, söz