Geç Orta Çağ’da Fransisken ve Dominiken Mimarisi
Authors : Duygu Şahin
Pages : 253-273
Doi:10.29135/std.697303
View : 11 | Download : 4
Publication Date : 2020-04-30
Article Type : Research
Abstract :Dilenci tarikatlar, Geç Orta Çağ İtalya ve Fransa’sında ticaret ve kentlerin canlanması, manastır cemaatlerinde reform ve kutsallık anlayışının değişmesi sonucu ortaya çıktı. Bu çalışmanın amacı Fransisken ve Dominikenler’in özgün mimari anlayışlarını ve bunun İtalyan komünleri ile Gotik mimari üzerindeki etkilerini incelemektir. Dilenci tarikatlar, Sistersiyan yönetmeliği ile Sistersiyan mimarisini benimsediler. Üst örtüsü ahşap kirişli nef sistemini çapraz tonozlu, düz biten koro yeri ile ana altarın yanında şapellerle tamamladılar. 13. yüzyılın sonundan itibaren diğer kiliseler de bu yapı tipini benimseyince dilenci tarikatlar Gotik mimarinin Batı’da homojen bir görünüm sunmasını sağladı. İtalya’daki tüccar ve bankerler mezar şapellerinin hamiliğini üstlendiklerinde komünün katedraline rakip kült mekanlar oluştu. Cemaat rahipleri tepki olarak kendi kiliselerinde de uygun gömü alanları yarattılar. Anıtsal dilenci kiliseleri, içinde bulundukları kentsel mekanı da dönüştürdü. Biraderler kiliselerin çevresindeki arazileri çeşitli ihtiyaçlarını gidermek için satın aldılar. Bu kiliselere açılan sokaklar genişletilip meydanlar inşa edildi. Fransisken ve Dominiken vaizler buralara kürsüler koyup vaaz vererek geleneksel Hristiyan ritüel mekanlarını değiştirdiler.Keywords : Dilenci tarikatlar, Gotik mimari, Geç Orta Çağ, Fransisken, Dominiken