- RUSUH Uşak Üniversitesi İslami İlimler Fakültesi Dergisi
- Vol: 2 Issue: 1
- Zerdüşt, Öğretisi ve Avrupa'ya Yansımaları: Nietzsche Örneği
Zerdüşt, Öğretisi ve Avrupa'ya Yansımaları: Nietzsche Örneği
Authors : Ayşe Eroğlu, Mehmet Adlim
Pages : 64-85
View : 15 | Download : 3
Publication Date : 2022-06-30
Article Type : Research
Abstract :Bu çalışma, M.Ö. 1500 ile M.Ö. 600 yılları arasında, Kuzey İran bölgesinde yaşadığı kabul edilen Zerdüşt peygamber, öğretisini ve Nietzsche özelinde bu öğretinin Avrupa’ya yansımalarını konu edinmektedir. Zerdüşt ve öğretisine dair bilgiler, Zerdüştlüğün kutsal eseri kabul edilen Avesta üzerinden günümüze kadar ulaşmıştır. 1272 yılında Meşhur seyyah Marco Polo’nun İran’a yaptığı ziyaretle birlikte birçok Batılı seyyahın dikkati Zerdüşt ve Avesta’ya yönelmiştir. 16. yüzyıldan 18. yüzyıla kadar pek çok seyyah, tüccar ya da misyoner İran’ı ziyaret etmişler ve çalışmalarında Zerdüştlüğe yer vermişlerdir. Bu çalışmalar Batı’da değer görmüş, Zerdüşt ve öğretisinin Avrupa, Amerika ve Asya’da ilgi ile takip edilmesinin önünü açmıştır. Daha önce de felsefi çalışmalara konu olan Zerdüşt ve öğretisi, 19. yüzyıldan itibaren P. Beyl ve G. Ritter gibi birçok yazarın ve filozofun eserlerinde yer edinmiştir. Alman idealizminin en büyük temsilcilerinden Hegel’in Avesta’ya ilgi duyduğu söylenmekte, Dante’nin İlahi Komedya, Goethe’nin Faust ve Doğu-Batı Divanı, Voltaire’in Zadig eserlerinin Zerdüşt’ün mitlerinin en güzel yansımalarını içerdiği yorumları yapılmaktadır. Hatta Schopenhauer’un Avesta’yı yeniden ele aldığı yine Nietzsche’nin Böyle Söyledi Zerdüşt eseriyle Zerdüştlüğün yeni bir yorumunu yapmaya çalıştığı iddia edilmektedir. Zerdüşt ve öğretisi, Avrupa’yı etkilemiştir. Çalışma, belli çalışmalar üzerinden Nietzsche çağına kadar ki dönemde, Zerdüşt ve öğretisinin Avrupa’ya birçok anlamda yansıdığını göstermeyi amaçlar. Bu çalışma, Zerdüşt öğretisinin Avrupa yansımasını Nietzsche felsefesi ve Nietzsche’nin Zerdüşt karakteri bağlamında ele almayı amaçlar. Nietzsche, tarihsel Zerdüşt’ü ‘iyi’ ve ‘kötü’ kavramları ekseninde şekillenen ahlakın kurucusu olarak görmüştür. Bu ahlakı aşmak isteyen Nietzsche, tarihsel Zerdüşt’ü ters yüz ederek kendi Zerdüşt’ünü ahlakın ötesinde konumlandırdığı ‘Üstinsan’ formunun inşa edilmesinde sözcü olarak kullanmıştır.Keywords : Felsefe Tarihi, Zerdüşt, Zerdüştlük, Avrupa, Nietzsche, Böyle Söyledi Zerdüşt