- RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi
- Issue: Ö9 Special Issue
- The Tauroctony and Artaud’s The Cenci: Back To The Ritual Drama
The Tauroctony and Artaud’s The Cenci: Back To The Ritual Drama
Authors : Onur EKLER
Pages : 238-245
Doi:10.29000/rumelide.981543
View : 9 | Download : 4
Publication Date : 2021-08-21
Article Type : Research
Abstract :Kurban ritüeli olarak bilinen Tauroctony, Jung’un psikolojik yaklaşımında öne sürdüğü anima-mundi başka bir deyişle, yaşam enerjisinin (libido-thanatos) bir dışa vurumu olarak kabul edilebilir. Bu kültün sembolik önemi, evrenin ruhunun doğal akışında yaşamın bütünlüğünü görmek adına önem arz eder. Artaud, "The Theater and Its Double” adlı eserinde Batı medeniyetinin doğayla organik bağlarını koparması ve kendini baskın dilin totaliter ilkelerinin yörüngesindeki aşınmış kurumlarıyla zehirlemiş olmasından dolayı Batı toplumunda çok uzun zamandır organik enerjinin doğal seyrinin önü kesilmiş olduğunu belirtir. Artaud, dilin enfekte olmasından dolayı kontrolden çıkmış bir salgının Avrupa’yı çok sert vurduğunu ileri sürer. Buna rağmen, ilginçtir ki, Artaud salgına karşı olumlu bir tutum sergiler. O, toplumdaki çürümüş organları eritecek olan salgının yıkıcı gücündeki yaratıcı potansiyeli görür. Bu yaratıcı güç sayesinde, çürümüş yapılarından arınmış olan toplum orijinal döngüsüne geri dönecektir. Artaud, salgının kendini en iyi gösterdiği yerin tiyatro olduğunu haklı olarak öne sürer. Dilin aşındırıcı etkisi, en iyi Batı tiyatrosunda gözlemlenir. Artaud, bu salgın havasını toplumu yeniden ritüelliktik köklerine bağlamak için bir fırsat olarak görür. Bunun için, Batı toplumunun enfekte olmuş vücudunu arındırmak için "Şiddet Tiyatrosu” adında yeni bir tiyatro akımı başlatır. Bu bağlamda, bu çalışma, Artaud’un "Cenci” adlı meşhur eseri üzerine detaylı bir araştırma yaparak Şiddet Tiyatrosu’nun arındırıcı misyonunu keşfetmeyi amaçlar.Keywords : Şiddet, tiyatro, enfeksiyon, tragedya, ritüel