- RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi
- Issue: 20
- Thomas Bernhard’ın Auslöschung (Yok Etme) romanındaki fotoğraflarda medyalararasılık olgusu
Thomas Bernhard’ın Auslöschung (Yok Etme) romanındaki fotoğraflarda medyalararasılık olgusu
Authors : M. Sami TÜRK
Pages : 509-515
Doi:10.29000/rumelide.792107
View : 7 | Download : 3
Publication Date : 2020-09-21
Article Type : Research
Abstract :Medyalararasılık kavramına günümüzde özellikle edebiyat biliminde sıklıkla rastlanmaktadır. Birçok farklı yerde ve farklı amaç için kullanılmakla beraber ancak Rajewsky’nin net bir kalıba oturtmasıyla açıklığa kavuşan terimin edebiyatta birçok yansımasını görmek mümkündür. Bu çalışma da; medyalararasılığın Rajewsky’nin kavramlaştırdığı haline dayanarak Avusturyalı yazar Thomas Bernhard’ın ölümünden iki sene önce yayımlanan, geç dönem eserlerinden ve oldukça hacimli olan Auslöschung. Ein Zerfall romanında anlatıcının geçmişini ve düşüncelerini aktarmasını sevk eden bir unsur olduğu tespitinden hareketle romanda kısa kısa tasvir edilen fotoğrafların romana medyalararasılık özelliği kattığı iddiasını öne sürmektedir. 1931-1989 yılları arasında yaşayan Bernhard’ın girift bir dili ve alışılagelmişin dışında bir anlatım tarzı vardır. Bu çalışmada, Türkiye’de de ciddi bir okur kitlesine sahip olan yazarın Yok Etme başlığıyla tercüme edilen eserin içeriği, yazar hakkında verilen kısa biyografik bilgilerden sonra anahatlarıyla aktarılmakta, akabinde medyalararasılık kavramının tanımına geçilmektedir. Bu minvalde önce terimin barındırdığı medya kelimesinin anlamına temas edilmekte, sonrasında McLuhan’ın açıklamalarına yer verilmekte ve medyalararasılık kavramının tanımı ile detaylarına geçilmektedir. Medyalararasılık genel olarak üç farklı şekilde görülebilmektedir. Bunlar; İki veya daha çok medyanın varlıklarını sürdürerek beraber bulundukları opera, film gibi medya kombinasyonları, bir medyadaki konu veya olayların başka bir medyaya aktarılması sonucu esas alınan medyanın varlığını kaybederek başka bir medyayla değiştirildiği, sözgelimi edebiyat eserlerinin film uyarlamaları gibi medya değişmeleri, son olarak da aynı medya içerisinde iki veya daha çok medyanın etkileşime girdiği medyalararası ilişkilerdir. Makalede, roman işte bu üçüncü tezahür şekli üzerinden incelenmektedir.Keywords : Medyalararasılık, Thomas Bernhard, Yok Etme, fotoğraf