- RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi
- Issue: 18
- The Pinteresque Absurdum in The Birthday Party
The Pinteresque Absurdum in The Birthday Party
Authors : Saman HASHEMİPOUR
Pages : 435-442
Doi:10.29000/rumelide.706040
View : 7 | Download : 4
Publication Date : 2020-03-21
Article Type : Research
Abstract :Tiyatro oyunlarında makul bileşenleri kullanan edebiyat Nobel ödüllü Harold Pinter’in dili, şaşırtıcı veya kafa karıştırıcı olmayıp, asıl İngilizce kabul edileceği kadar saftır. Pinter’in ünlü oyunlardan biri olan ikinci uzun oyunu Doğum Günü Partisi, Absurd Tiyatro başlığı altında kategorize edilir. Bu başyapıt, ana karakterler arasında geçen ikilemi diyalog halinde gösterirken, Meg, Petey ve Stanley, pratik bileşenlerin altında, insan kimliğinin mantıksızlığı sergilemektedir. Üç bölümden oluşan öykü, 1950’lerde yalnızlık teması altında, yatılı evde hayatını devam edemeyeceğini fark eden ve küllerinden doğan bir adamın hikayesini anlatır. Doğum Günü Partisi, bir değişimin bütün mantıklı bileşenleri ile donatılmıştır; hakiki duygulara bürünmüş samimi karakterler ve sıradan tehditler, gerçek dünya ve saptırmayı harmanlayarak bir arada tutarlar. İkinci dünya savaşı sonrası, gerçek dünyada bireyleri tehdit eden fiziksel ve zihinsel zorluklar neticesinde, onları tedirgin eden konular gösterilerek tanımlanırken, sosyal statü saçmalılığının karakter üzerindeki etkileri gösterilir. Oyunun tuhaf görünen karakterleri dış dünyaya maruz kalmaktan kaçınırken, toplumdaki yabancı korkusunu da gizleyemezler. Asıl karakteri tamamen deşifre etmeden heyecanı bozmayan oyun, bir Karakter Dramı örneği olarak bilinir.Keywords : Pinter modeli oyun, absürt tiyatro, Doğum Günü Partisi, Kaos, Körebe Oyunu