İslam Hukukuna Göre Hırsızlık: Zâhirî Mezhebi Örneği
Authors : Eyüp Öztürk
Pages : 110-121
Doi:10.53336/rumeli.1132762
View : 21 | Download : 3
Publication Date : 2022-10-31
Article Type : Research
Abstract :Zarûrâtı hamse diye tabir edilen; can, nesil, akıl, din ve mala yönelik her türlü saldırıları yasaklayan İslam dini bu sayede insanın onur ve şerefini koruma altına almış, bunlara yönelik saldırıları önlemek amacıyla da bir takım caydırıcı önlemler getirmiştir. Mala yönelik bir suç olan hırsızlık eylemi, İslâm ceza hukukunda had suçları içerisinde yer almaktadır. İslam ceza hukukunda bu suçu işleyen faile el kesme cezası öngörülmektedir. Bununla birlikte İslâm hukukçuları hırsızlığa konu olan eylemin suç olarak kabul edilip cezai müeyyidenin icrası için; suça konu olan mal, bu malın bulunduğu yer, suçun yapılma şekli ve eylemi gerçekleştiren kişi ile ilgili birtakım şartlar aramışlar, bazı hususlarda farklı görüşler ortaya koymuşlardır. Bu makalede İslâm hukukunda nasların zahirlerindeki hükümlerle iktifa etmeyi prensip edinmesiyle ön plana çıkıp, fıkıhta içtihada başvurmanın ölçüsünün ne olduğu hususundaki görüş farklılığında re’y/kıyas karşıtlığının vardığı nihai seviyeyi temsil eden Zâhirî mezhebinin hırsızlık suçuna yaklaşımları ele alınmaya çalışılmıştır. Bu mezhebin zahirciliği, şer’î hükümlerin elde edilmesinde nasların yalnızca lafız anlamları ile yetinmeleri anlamına gelir. Zâhirîlerin bu özellikleri hırsızlık suçuna yaklaşımlarında net bir şekilde görülmektedir. Çünkü onlar hırsızlık suçu ile ilgili âyetin zahiriyle yetinmektedirler. Bu sebeple de hırsızlıkta malın yakın akrabadan, devlet hazinesinden veya korunaklı alandan çalınmış olması vb. durumlarında diğer mezheplerden farklı olarak hırsıza had cezasının uygulanması gerektiği görüşünü savunmuşlardır.Keywords : Hırsızlık, Zâhirî mezhebi, Had suçu, Had cezası, Hırz., Hırsızlık, Zâhirî mezhebi, Had suçu, Had cezası, Hırz.