- Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi
- Issue: 27
- Osmanlı’dan Cumhuriyet’e Geçiş Sürecinde Basında Resim Eleştirisi
Osmanlı’dan Cumhuriyet’e Geçiş Sürecinde Basında Resim Eleştirisi
Authors : Halil Özyiğit
Pages : 174-196
View : 13 | Download : 3
Publication Date : 2017-05-01
Article Type : Research
Abstract :1916 yılından itibaren sürekli açılmaya başlayan Galatasaray Resim Sergileri ile Türk resim sanatının yeni bir evresini başlatmak mümkündür. Akademik tarzda, durağan, az sayıda figürün kullanıldığı doğa ve mimari kompozisyonların yerini; empresyonizmin canlı, hareketli ve ışıltılı renkleri ile doldurulmuş tuvaller almaya başlar. Elbette bu üslup değişikliğinin temelinde yatan Avrupa’dan yeni dönmüş sanatçı kitlesinin empresyonist tarzda eğitim alması ile doğrudan ilintilidir. Bu bağlantıya genç ressamların heyecanı ve teknik kuvveti de eklenince seleflerine göre daha baskın kimliklere dönüşürler. Süreklilik bağlamında 1916 yılından itibaren her yıl açılarak gelenekselleşmeye başlayan Galatasaray Sergilerine, 1923’te Ankara Resim Sergileri eklenir. Böylece yıl içinde gerçekleştirilen ulusal sergi sayısı artarak, çağdaş Türk resminin tanınması ve yayılması ivme kazanır. Bu oluşumun doğal bir uzantısı olarak resim, ressam ve sergilere dair artan sayıda haber ve makale, süreli yayınların sayfalarında karşımıza çıkar. Bu bağlamda, 1920-1928 yılları arası zaman diliminde kalan ve Osmanlı’dan Cumhuriyet’e geçiş sürecinde gerçekleştirilen Galatasaray, Serbest Resim Atölyesi, Genç Ressamlar Sergisi ve Ankara Resim sergilerine getirilen eleştiriler makale kapsamında irdelenecektir.Keywords : Eleştiri, Resim Sergisi, Türk Resim Sanatı, Galatasaray Resim Sergileri, Ankara Resim Sergileri