- Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi
- Issue: Ek1 - Year: 2016 Issue: Ek1
- Babanın Hâkimiyeti: Thomas Otway’in Venedik Kurtuldu (Venice Preserv’d) Adlı Eserinde Mutlak Monarşi...
Babanın Hâkimiyeti: Thomas Otway’in Venedik Kurtuldu (Venice Preserv’d) Adlı Eserinde Mutlak Monarşi ve Sözleşmecilik
Authors : Taner CAN
Pages : 400-412
View : 7 | Download : 3
Publication Date : 2016-12-01
Article Type : Research
Abstract :17. yüzyılda İngiltere siyaset sahnesine iki karşıt politik düşünce hâkimdi: mutlakiyetçilik ve sözleşmecilik. Mutlakiyet yanlıları, iktidarın hiyerarşik bölüşümü hakkındaki kuramlarını, babanın ev halkı, kralın ise ülke üzerindeki etkin otoritesi arasındaki benzerlikleri vurgulayarak oluşturmuşlardır. Bu nedenle baba figürü mutlak otoritenin bir simgesi olarak dönemin siyasi yazılarında sıklıkla karşımıza çıkar. Dönemin politik tasavvurun etkisiyle oyun yazarları da eserlerinde ailevi sorunlara eğilerek, sıradan insanların hayatlarıyla önemli siyasi olaylar arasında bağ kurmaya çalışmışlardır. Aile bireyleri ve aile içi sorunlar etrafında şekillenen bu oyunları önemli siyasi ve toplumsal olayların bir yansıması olarak değerlendirmek yaygın bir eğilime dönüşmüştür. Thomas Otway’in 1682 yılında, Katoliklerce krala karşı düzenlenen bir komplonun (the Popish Plot) hemen ardından kaleme aldığı Venice Preserv’d (Venedik Kurtuldu) bu eğilimin en önemli örneklerinden biridir. Oyun kraliyet yanlılarınca halk ayaklanmalarına karşı yazılmış siyasi bir propaganda aracı olarak değerlendirilegelmiştir. Otway’in oyununu dönemin siyasi olayları etrafında kurguladığı bir gerçektir. Ancak, eseri sadece bu kısıtlı siyasi yorum çerçevesinde değerlendirmek, yazarın Stuart dönemi İngiltere’sinde etkin olan çeşitli sosyal ve siyasi dinamikleri betimleyen sanatsal gözlem gücünü göz ardı etmek anlamına gelir. Bu çalışmanın amacı, Otway’in Venice Preserv’d adlı eserini tek taraflı, dar bir siyasi okumanın etkisinden kurtararak, 17. yüzyıl İngiltere’sinde mutlakiyetçi yapıdan daha eşitlikçi bir siyasi yapıya geçişin izdüşümü olarak incelemektir.Keywords : Mutlakiyetçilik, Sözleşmecilik, Ataerkillik, Restorasyon Dönemi Tiyatrosu