- Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi
- Issue: 19
- ARAGON’UN PARİS KÖYLÜSÜ ADLI YAPITINDA GERÇEK GÖRÜ İLE DÜŞSEL GÖRÜ ARASINDAKİ KOŞUTLUK VE KARŞITLIK...
ARAGON’UN PARİS KÖYLÜSÜ ADLI YAPITINDA GERÇEK GÖRÜ İLE DÜŞSEL GÖRÜ ARASINDAKİ KOŞUTLUK VE KARŞITLIK
Authors : Şevket Kadıoğlu
Pages : 139-146
View : 3 | Download : 1
Publication Date : 2014-09-01
Article Type : Research
Abstract :Birinci Dünya Savaşı’nın hemen sonrasında bu savaşın yaralarının henüz taze olduğu 1926 yılındayayımlanmış olan Aragon ‘un Paris Köylüsü (Le Paysan de Paris) adlı yapıtı André Breton’un Nadja adlı yapıtı ile birlikte Gerçeküstücülüğün tanıtlayıcı yapıtlarından biridir. Aragon’un "modern mitoloji” denilen yeni bir estetik arayışını da yansıtan Paris Köylüsü, okuyucuyu gerçek ve gerçek ötesi, somut ve soyut, madde ve düşünce arasında gezindiren ve yazarın Paris sokaklarında, pasajlarında, parklarında, bahçelerine başıboş gezinmelerinin ürünü olan bir çeşit belge gibidir. Kendisini çevreleyen nesnelere ve dünyaya bakışı ve bunlarla ilgili algısı sıradan insandan çok farklı olan şair ve filozof bu yönüyle onları çok derinden kavrayarak ve sakladıkları yanlarıyla ilgili gizemleri çözerek "sürrealite”ye giden yolu açarlar. Bu süreçte şairin düşsel görüsü ile gerçeksi görüsü arasında kimi zaman karşıtlıklar kimi zamanda koşutluklar ortaya çıkar. İşte gerçeküstüyü açınlayan güç de, bu yanar döner evrende, düşlem prizmasından süzülen söz konusu karşıtlık ve koşutluğun elbirliği yapmasıyla ortaya çıkar. Bu çalışma Paris Köylüsü’nün gezintisi sırasında gerçekten gerçeküstüye geçişte düşsel görü ile gerçeksi görü arasındaki zıtlık ve koşutluğun üstlendiği işleve vurgu yapmaya çalışmaktadır.Keywords : Karşıtlık, Koşutluk, Düşsel, Gerçeksi, Gerçeküstü, Görü, Görüş, Gezinme