- Türk Dili ve Edebiyatı Dergisi
- Vol: 61 Issue: 2
- Adalet Ağaoğlu’nun Dar Zamanlar Üçlemesinde Hafıza, Tarih ve Kimlik
Adalet Ağaoğlu’nun Dar Zamanlar Üçlemesinde Hafıza, Tarih ve Kimlik
Authors : Seda Arikan, Talat Aytan
Pages : 541-559
Doi:10.26650/TUDED2021-993976
View : 17 | Download : 9
Publication Date : 2021-12-30
Article Type : Research
Abstract :Adalet Ağaoğlu’nun Dar Zamanlar adlı üçlemesi hafıza, tarih ve kimlik konularını, anlatısına Cumhuriyet idealleriyle büyümüş küçük bir kız olarak başlayan ve Türk tarihinin Cumhuriyet sonrası çalkantılı zamanlarında bir akademisyen olan başkahraman Aysel'in gelişimi üzerinden işlemektedir. Cumhuriyet sonrası Türkiye’sinin tarihsel olayları bağlamında, bireyin ve toplumun hafıza ve kimlik oluşumunu hem bireysel hem toplumsal tarihi hatırlama ödevi üzerinden değerlendiren bu üçleme, toplumsal ve bireysel amneziye karşı önemli bir eleştiri sunmaktadır. Ağaoğlu’nun bu üçlemesi, özelde bireyin genelde ise toplumun tarihini ve kimliğini inşa etmek için bireysel ve toplumsal hafızanın nasıl yeniden gözden geçirilmesi gerektiğini tasvir eder. Bu noktada Ağaoğlu’nun Dar Zamanlar üçlemesi, yirminci yüzyıldan bu yana üzerine önemli çalışmalar yapılan hafıza etiği tartışmalarını bünyesinde barındırmaktadır. Üçlemenin ilk romanı Ölmeye Yatmak, bireysel ve toplumsal unutmaya karşı hatırlama etiğini sunarken ikinci roman Bir Düğün Gecesi geçmişteki olayları unutmayı tercih eden bireylerin sadece kendilerine değil, kendi toplumlarına da zarar vereceklerini ortaya koymaktadır. Üçlemenin son romanı Hayır… ise, unutmayı delilik olarak tanımlar ve tarihi yeniden gözden geçirerek unutmaya karşı durabilecek Yeni İnsanın doğuşunu önerir. Bu bağlamda, bu çalışma Ağaoğlu'nun Dar Zamanlar üçlemesinde unutma ve hatırlamanın ahlaki yönüne odaklanmakta ve hafıza etiği teorilerine atıfta bulunarak bireysel ve toplumsal hafızayı milli tarih ve kimlik ilişkisi içinde incelemeyi amaçlamaktadır.Keywords : Adalet Ağaoğlu, Dar Zamanlar üçlemesi, hafıza, tarih, kimlik