
 

 

BAĞIMSIZLIK DÖNEMİ AZERBAYCAN'INDA RADYO-TELEVİZYON ALANINDA  

KAMU ve DEVLET YAYINCILIĞININ GELİŞİMİ 

Vefalı  ENSEROV1 

   Yusuf  YURDİGÜL2 

ÖZ 

Sovyetler Birliği’nin çöküşünden sonra bağımsızlığını elde eden Azerbaycan’da, 1990’lı yıllardan 

itibaren devlete bağlı görsel-işitsel yayıncılık her ne kadar yeni dönemin gerektirdiği özgürlük anlayışı içerisinde 

yürütülmeye çalışılsa da, eski kapalı sistemin etkisinin devam ettiği görülmüştür. Bu anlamda Azerbaycan Devlet 

Radyo ve Televizyon Kurumu’nda bağımsızlığın getirdiği serbest düşünce ve yenilik havası seziliyor olsa da, 

aslında Sovyet döneminden kalma monotonluk ve resmiyetçilik yayınlarda halen kendini göstermektedir. 

Azerbaycan Devlet Radyo ve Televizyonu’nun, ayrıca kamu yayıncılığı yapan İctimai Radyo ve 

Televizyonu’nun yayın politikaları, habercilik işlevleri, haber programları başta olmakla program çeşitleri ve 

içeriklerinin genel hatlarıyla incelendiği çalışmada, Azerbaycan’da kamu ve devlet sektöründe görsel-işitsel 

yayıncılık alanının 1990’lı yıllardan sonraki yeni dönemindeki genel durumuna açıklık getirilmektedir.  

1990’lara kadar devlet tekelinde yayınlarını sürdüren Azerbaycan (Bakü) Radyosu ve Azerbaycan 

Televizyonu’nun (AzTV) ve 2005 yılından itibaren kamu yayıncılığı anlayışı ile faaliyete başlayan İctimai Radyo 

ve Televizyonu’nun bağımsızlık dönemindeki yayınlarının belli alt başlıklarla ele alındığı ve birtakım yasal 

düzenlemelerin de irdelendiği bu çalışmada,  devlet ve kamu sektörü ile özel sektör arasında izlenme oranları gibi 

bazı karşılaştırmalar da yapılmaktadır.     

Anahtar Kelimeler:  Azerbaycan radyo-televizyon yayıncılığı, habercilik, haber programları, kamu yayıncılığı, 

devlet yayıncılığı 

DEVELOPMENT OF PUBLIC AND STATE RADIO-TELEVISION BROADCASTING IN 

AZERBAIJAN IN THE PERIOD OF INDEPENDENCE 

ABSTRACT 

It is observed that the effects of covered system continue since 1990s in state run broadcasting 

companies however they tried to work independently into freedom framework in Azerbaijan that gains its 

                                                           
1 Dr. NOR Research Group, University of the Basque Country UPV/EHU, Faculty of Social Sciences 

and Communication, Department of Audiovisual Communication and Advertising, 

vefens77@yahoo.com.tr 
2 Doç. Dr. Atatürk Üniversitesi, İletişim Fakültesi, Radyo Televizyon ve Sinema Bölümü, 

yusufyurdagul@hotmail.com  

 

mailto:vefens77@yahoo.com.tr
mailto:yusufyurdagul@hotmail.com


352 
Bağımsızlık dönemi azerbaycan'ında radyo-televizyon alanında… 

 
 

freedom after collapse of Soviet Union. The signs of Soviet type monotony and formalism still can be felt 

however the renovation and freedom of opinion in state run broadcasting can also be seen.    

General framework of program types and their contents prior to broadcasting policy, functions of news, 

news programs of Azerbaijan state run broadcasting and Public broadcasting were studied in this assay. Condition 

of audio and visual broadcasting company of public sector after 1990`s in Azerbaijan are also researched. 

Until 1990s, Azerbaijan Radio (Baku) and Television (AzTV) worked on own publications as a part of 

a state monopoly, while starting from 2005, when Azerbaijan has become already independent, Ictimai Radio and 

Television started public broadcasting.  Within the period of independence, broadcasting of these televisions were  

discussed under specific titles, and some of their legal regulations were examined in this study.  In addition, 

comparison of ratings of governmental (public) and private sector was made.    

Key Words:  Azerbaijan radio and television broadcasting, news reporting, news programs, public broadcasting, 

state run broadcasting. 

Giriş  

Sovyetler Birliği döneminde her alanda olduğu gibi, iletişim ve haberleşme 

alanında da Sovyet ideolojisi doğrultusunda tek amaca hizmet anlayışı geliştirilmişti.  

İster radyo–televizyon yayınlarının organizasyonunda, isterse de habercilik alanında 

tek merkezli bir yapı çerçevesinde, Moskova yönetimine bağlı kapalı bir düzen 

hakimdi.  Birliği oluşturan diğer ülkeler gibi Azerbaycan da merkezden bağımsız 

hareket edememekte ve ulusal yayınlar merkezin talimatı ve koyduğu kurallar 

çerçevesinde düzenlenmekteydi. Bu anlamda Azerbaycan’da önce radyo ve ardından 

da televizyon yayınları Moskova radyo-televizyon kurumunun bir kolu gibi faaliyet 

göstermiş ve bu süreç 1980’li yılların sonuna kadar devam etmiştir. 

Sovyetler Birliği’nin çöküşünden sonra durum değişmiş, bağımsızlığına 

kavuşan Azerbaycan’da siyasi, ekonomik ve toplumsal alanlarda olduğu gibi medya 

ve iletişim alanında da değişimler ve yeni oluşumlar sürecine girilmiştir. 

Bağımsızlığa geçiş sürecinde Azerbaycan görsel-işitsel yayıncılığında Azerbaycan 

Devlet Televizyonu ve Radyosu devlet tekelinde rakipsiz olarak faaliyet gösterse de, 

çok geçmeden ülke medyasında özelleşme süreci başlamış ve 1990’lardan sonra 

Azerbaycan’da çeşitli radyo ve televizyon kurumları faaliyete geçmiştir.  

Bugün Azerbaycan’da devlet yayın kurumu olarak Azerbaycan Devlet 

Televizyonu (AzTV) ve Azerbaycan Devlet Radyosu, İdman Azerbaycan TV, 

Medeniyet TV,  kamu yayıncılığı anlayışı ile yayınlanan İçtimai TV ve Radyosu, 5 

özel televizyon kanalı  (ANS TV, Lider TV, Space TV, Azat Azerbaycan TV, Hazar 



353 
Bağımsızlık dönemi azerbaycan'ında radyo-televizyon alanında… 

 
 

TV), adı geçen özel TV’lere bağlı yayınlanan (ANS ÇM, Lider FM, Space FM, Azat 

Azerbaycan FM, Hazar FM,) ve bağımsız yayınlanan Anten FM, Burç FM (Bakü), 

Medya FM, Aras FM gibi radyolar faaliyet göstermektedir.   

Sovyetler Birliği’nin çöküşünden sonra bağımsızlığını elde eden 

Azerbaycan’da 1990’lı yıllardan itibaren özel radyo-televizyon yayıncılığının 

başlamasına kadar görsel-işitsel yayıncılık özgür bir şekilde yürütülse de, devlet 

tekelinde olduğundan dolayı eski kapalı sistemin alışkanlıklarını yeni dönemde de 

yansıtmıştır.  Her ne kadar devlet radyo-televizyon kurumunda bağımsızlığın da 

verdiği serbest düşünce anlayışı içinde bir yenilik havası esse de Sovyet döneminden 

kalma tekdüzelik ve resmiyetçilik yayınlarda kendini göstermiştir. 

Çalışmada, 1990’lara kadar rakipsiz olarak devlet tekelinde yayınlarını 

sürdüren Azerbaycan (Bakü) Radyosu ve Azerbaycan Televizyonu’nun (AzTV) 

bağımsızlık dönemindeki durumu genel hatlarıyla ele alınacak, aynı zamanda 2005 

yılından itibaren kamu yayıncılığı anlayışı ile faaliyete başlayan İctimai Radyo ve 

Televizyonu’nun yayınları ve her iki kurumun özellikle haber programları 

irdelenerek habercilik işlevleri, yayın  politikaları, program içerikleri ve birtakım 

yasal düzenlemeler de dahil konumuz farklı açılardan incelenerek, ülkenin görsel-

işitsel yayıncılığında kamu ve devlet sektörünün genel durumuna açıklık 

getirilecektir. 

1. Yeni Dönemde Devlet Denetiminde Radyo-Televizyon Yayınları 

1.1. Azerbaycan Devlet Radyosu Yayınları 

1988 yılından itibaren sancılı dönemden geçen ve Sovyetler Birliği’nin 

çöküşünü takiben bağımsızlığına yeniden kavuşan Azerbaycan’da diğer siyasi, 

ekonomik ve toplumsal alanlarda olduğu gibi medya ve iletişim alanında da zamanın 

talebi gereği değişimler ve yeni oluşumlar sürecine girildi.  Bağımsızlığa geçiş 

sürecinde Azerbaycan görsel-işitsel yayıncılığında rakipsiz olarak devlet tekelinde 

faaliyet gösteren Azerbaycan Devlet Televizyon ve Radyo Programları Komitesi 

varlığını sürdürmekteydi. 

Rus Kızıl Ordusu’nun Bakü’de yaptığı 20 Ocak 1990 katliamı öncesinde 

Azerbaycan Devlet Televizyonu’nun elektrik ünitesinin KGB timleri tarafından 



354 
Bağımsızlık dönemi azerbaycan'ında radyo-televizyon alanında… 

 
 

bombalanarak safdışı bırakılması ve yayınların kesilmesi olaylarla ilgili halkın ülke 

genelinde bilgisiz kalması için amaçlanmıştır.  Ama katliamı takiben sadece belli 

saatlerde kimsenin tanımadığı bir ses tek enformasyon aracı olan radyodan halka 

hitap etmekte, katliamla ilgili yalan  haberler iletmekte, olayı örtbas etmeye 

çalışmakta ve merkez Moskova’nın emirlerini okuyarak halkı evlerinden 

çıkmamakla ilgili bilgilendirmekteydi. Böylece radyoda askeri sansür uygulaması 

başlamış bulunuyordu. O günlerde enformasyon boşluğu, soğuk savaşta Sovyetler 

Birliği’ne karşı propaganda yayınları ile ünlü radyolardan biri olan Özgürlük 

(Azadlıq) Radyosu tarafından doldurulmakta ve Azerbaycan’dan gizli yollarla 

aktarılan haberler dünyaya iletilmekte idi (Muharremov, 1999: 132-133).  Bunun 

dışında radyo çalışanlarının cesareti ile dönemin ileri gelenlerinin Gorbaçov 

yönetimini 20 Ocak olaylarından sorumlu tutarak bu vahşetin hesabının sorulması 

gerekliliği açısından yaptıkları demeçlerin sıkı denetime rağmen gizli şekilde birkaç 

kez radyodan yayınlanması ve ardından bu bildirilerin yurtdışı yayınları ile gizlice 

Türkiye’ye, İran’a ve Arap ülkelerine ulaştırılması gereken rolü oynamış ve 

durumdan haberdar olan askeri sansür 24 Ocak günü yurtdışı yayınlarını  kapatsa da 

iş işten geçmişti (Alizade ve Muharremli, 2006: 58). Zamanında Sovyet yönetiminin 

güdümünde propaganda aracı olarak yurtdışına dört farklı dilde yayınlar yapan ve 

sadece merkez Moskova’nın siyasi çıkarları doğrultusunda faaliyet gösteren 

Azerbaycan Uluslararası Radyosu ilk kez gizli de olsa gerçek habercilik adına 

işlevini yerine getirebilmiştir.  Bu, ülkeyi 70 sene sömürü ve baskı altında tutan 

Sovyet rejimine karşı yönelmiş yayıncılıkta bir dönüm noktası olmuştur. 

18 Ekim 1991’de yeniden bağımsızlığını ilan eden Azerbaycan’da, her alanda 

olduğu gibi radyoculukta da tam bağımsız yayıncılık dönemi başladı.  

1991 senesinde Azerbaycan Devlet Televizyon ve Radyo Programları 

Komitesi’nin adı değiştirilerek Azerbaycan Cumhuriyeti Devlet Televizyon ve 

Radyo Programları Şirketi oldu.  Daha demokratik, daha objektif yayıncılığa can atan 

Azerbaycan Radyosu’nda canlı yayınlar yapılarak toplumun istekleri doğrultusunda 

programlar hazırlanmakta ve hatta önceleri yasaklanmış konular da durmadan 

işlenmekteydi. Gelişmiş batı yayıncılığını örnek alan radyo, haber programlarına 

verdiği yeni çekidüzenle önceki dönemlerden farklı olarak daha çekici ve inandırıcı 



355 
Bağımsızlık dönemi azerbaycan'ında radyo-televizyon alanında… 

 
 

olmakta ve bu yeni dönemde bağımsız devletçilik ideolojisi, vatanseverlik, yeni 

toplumsal oluşum, sosyal problemler, ekonomik reform ve yeniliklerle ilgili 

programlar sunmaktaydı (Alizade ve Muharremli, 2006: 59-60).  Yazarımız 

Azerbaycan Radyosu hakkında şöyle yazıyor: “Radyo uzun müddet ideoloji 

propaganda sisteminin ayrılmaz bir parçası olarak parti basınının ve gazeteciliğinin 

en mücadeleci prensiplerine dayanmaktaydı… Bugün ise o, bağımsız bir devletin 

sesi, onun çarpan kalbi, dünyaya açılan tanıtım penceresidir. Bu radyo başta 

Azerbaycan kültürünün, müziğinin, hem de halkın maneviyatının sesi ve 

koruyucusudur. Dünkü radyodan en prensipsel fark ise burada emperyalist 

düşünceye hizmet eden insanların değil, özgür düşünceye sahip olan, kendi devlet 

menfaatini her şeyden üstün tutan ve ona hizmet eden insanların çalışmasıdır” 

(Hudiyev, 2002: 26). 

Ermenistan ile Azerbaycan arasında çıkan Dağlık Karabağ Savaşı ve savaşla 

ilgili yaşanan gelişmeler uzun müddet Azerbaycan Radyosu’nun haber 

programlarında ağırlıklı yer tutmuştur.  Önceleri Sovyet propagandası ve habercilik 

anlayışı prensipleri temelinde faaliyet gösteren devlet radyosu ve onun “Haberler” 

programı, yeni dönemde Azerbaycanla ilgili ulusal ve uluslararası haberlere daha çok 

önem vermekte ve onun yayın politikasının temeli devlet ülküsünün 

pekiştirilmesinden ve ona zarar verici propagandanın defedilmesinden  oluşmaktadır 

(Hudiyev, 2002: 39-40).   

Yeni bağımsızlık coşkusu ile hareketlenen ve yayın akışı ve yayıncılık 

anlayışı değişen Azerbaycan devlet radyosu belli bir süre sonra AzTV ile beraber 

devlet tekelinde oluşundan dolayı olacak ki, 1990’lı yılların ortalarından itibaren 

yeniden eski düzenine yakın bir görüntü sergilemeye başlamıştır.  Muharremov bu 

durumu şöyle değerlendirmektedir: “90’lı yılların ortalarından başlayarak radyoya 

yeniden propaganda aracı gibi bakma eğilimlerinin güçlenmesi ortaya birçok 

problemler çıkardı. Özellikle haber programlarında ve toplumsal-siyasi programların 

içeriklerinde eskideki (Sovyetler Birliği döneminde) gibi eksiklikler kendini 

göstermeye başladı.  Canlı yayınlardan caymalar birçok dinamik radyo formatlarının 

dondurulmasına, yayın akışının monotonluğunun artmasına neden oldu (1999: 135).” 



356 
Bağımsızlık dönemi azerbaycan'ında radyo-televizyon alanında… 

 
 

Sonraki tarihlerde farklı yayın bölümlerinin [Ör: Askeri Vatanseverlik ve 

Salname (1994); Eğitim ve Bilim – Kitlesel Programlar (1998) vs.] (Muharremov, 

1999: 136) de açıldığı radyonun canlı yayınlara 2007’den itibaren  tekrar geçmesine 

rağmen, günümüzde önceden hazırlanan paket programlar ezici ağırlığını korumakta 

ve halen radyo içi teknik altyapı ufak tefek değişikliklerin dışında eski halinde 

kalmaktadır. 

Bu dönem içerisindeki gelişmelerden biri de Azerbaycan devlet radyosu 

içerisinde “Araz” radyo yayınlarının faaliyete başlamasıdır.  Bunun sebepleri 

arasında 1994 yılından başlayarak ortaya çıkan özel radyolarla rekabet olgusu da 

gösterilmektedir. Böylece devlet radyosu birinci ve ikinci (Araz radyosu) olarak ayrı 

frekanslardan yayınlarını sürdürüyordu. Birinci radyodan program çeşitliliği ve 

çoksesliliği ile seçilen Araz radyosu 10 farklı dilde (Azerice, Rusça, Ermenice, 

Talışça ve Lezgice (Talışça ve Lezgice Azerbaycan’da yaşayan Talış ve Lezgi 

azınlıklarının dilleridir) Kürtçe, Gürcüce, Almanca, İngilizce, Fransızca) programlar 

hazırlamakta ve programlarında serbest düşünce tarzı sezilmekte idi.  Her saat başı 

dinleyicilere 10 dakikalık “Haberler Bülteni” ile haber sunan Araz Radyosu, “Gün 

Geçti” isimli ana haber programıyla da akıllarda  kalmıştır.  Her akşam 30 dakika 

yayınlanan “Gün Geçti” haber bülteni çağdaş habercilik anlayışı ve yöntemi ile 

farklılık göstermiştir (Muharremov, 1999: 137-138). Yazarımız bu haber programı 

ile ilgili şöyle devam ediyor: “Bazı farklı yönlerine göre Gün Geçti enformasyon 

programını Azerbaycan radyosunun geleceği, onun yeni rüşeym-modeli hesap 

edilebilir. Eğer o, genellikle radyodaki geçmişteki noksanlardan (sözcülük,  format 

yetmezliği, kuruluk, resmiyetçilik, şablonculuk gibi) yakasını kurtara 

bilirse…(Muharremov, 1999: 138)” Maalesef bu bekleyiş boşunaydı ve 2007’lere 

gelindiğinde Araz radyosunun yayınlarına son verildi ve yayın akışında bazı 

değişiklikler yapılan Azerbaycan 1. radyosu devlet tekelinde tek olarak yayınlarını 

sürdürdü.   

Haberler, Toplumsal Siyasi Yayınlar, Gençlik ve Spor Yayınları, Halk 

Yaratıcılığı (Folklor) Yayınları, Mektuplar ve Yerli Radyo, Edebiyat ve Güzel 

Sanatlar Yayınları bölümlerinden oluşan Azerbaycan Radyosu’nun sorumlu  

başmüdürlüğünü yapmış Mevlit Süleymanlı, bir röportajında devlet radyosunun milli 



357 
Bağımsızlık dönemi azerbaycan'ında radyo-televizyon alanında… 

 
 

dili en doğru kullanan radyo olmasının yanında halen eskiden kalma teknik 

olanaklarla çalıştığını belirtmiş ve gelecek yayın hayatı adına şunları eklemiştir: 

“2007 yılına yeni reformlarla başlıyoruz.  Radyoda Sovyet döneminden kalma biraz 

monotonluk var.  Biz bu durumu ortadan kaldırarak programları kendimize daha 

yakın tarzda hazırlamaya çalışacağız.  Programları dinleyici kitlesine daha yakın olan 

konular çerçevesinde kuracağız” (Solmaz, 2007: 55). 2007 yılında bile halen eski 

yayıncılık anlayışının yok olmadığı ve Sovyet döneminden kalma alışkanlıkların 

devam ettiği buradan da anlaşılmaktadır. 

Önce yayın kalitesini biraz daha yükselterek mono halinde yayınlarını 

sürdüren Azerbaycan Radyosu’nun FM dalgasından (88.00 FM) yayına başlaması ve 

günümüzde 105 FM frekansından yayınlarını sürdürmesi olumlu gelişmelerden 

sayılabilir.  Program çeşitliliği artırılsa da bu durum ülkede yayınlanan diğer özel 

radyolarla rekabette dinlenilirlik ve yayın kalitesi açısından geri kalışını ortadan 

kaldıramamaktadır. 

Ayrıca, devlete bağlı faaliyet gösteren ve 1941 yılından itibaren Sovyet 

ideolojisinin bir aracı olarak merkez güdümünde yurtdışı yayınlarına başlayan 

Azerbaycan’ın Uluslararası Radyosu bağımsızlığa geçişten sonra da yayınlarını 

sürdürmüştür. Yeni dönemde bu radyonun ideoloji maksadı değişmiş ve ülkenin 

bağımsızlığı, onun uluslararası ilişkiler sisteminde kendine yer tutma mücadelesi ve 

ülke problemlerinin dünyaya duyurulması “Azerbaycan’ın Sesi” anonsu ile 

yayınlarını sürdüren Azerbaycan Uluslararası Radyosu’nun (AUR) yeni ideoloji 

yönünü oluşturan konuların başında gelmektedir.  

1991 yılından günümüze kadar Azerbaycan Uluslararası Radyosu (AUR) 

adıyla bağımsız faaliyet sürdüren bu radyo, dört bölümden oluşmaktadır: Haberler 

bölümü; Doğu dillerinde programlar bölümü; Güney Azerbaycan yayınları bölümü; 

Batı (Avrupa) dillerinde programlar bölümü. Bir kaynakta, dünya 

Azerbaycanlılarının teşkilatlanmasındaki AUR’un öneminden bahsedilmekte ve İran 

dışında yaşayan Azerbaycanlıların da AUR’un Güney Azerbaycan yayınları 

bölümünün programlarını her daim dinlediği ve bu radyonun dünya 

Azerbaycanlılarının sesine dönüştüğü (Veliyev, 2007: 12) vurgulanmaktadır.  



358 
Bağımsızlık dönemi azerbaycan'ında radyo-televizyon alanında… 

 
 

AUR’un genel olarak dinleyici kitlesinden ve yayın alanından bahseden Nasir 

Ahmetli, yayınların daha çok yakın ve orta doğu ülkelerine yapıldığını hatırlatarak, 

1991’den bu yana her ne kadar çeşitli değişiklikler ve yenilikler yapılsa da eski 

üslubun, eski konuların yine ağırlıkta olduğu için AUR’un dışa yönelik siyasi 

yayınlarında  pek bir ilerleyiş yaşanmadığından (2004: 54) üzüntü duymaktadır.  Bu 

da radyonun etki alanının zayıf olduğunu göstermektedir.   

Azerbaycan Uluslararası Radyosu’nun günümüzde zayıflığı hissedilmekte ve 

birçok eksiklik ve probleme rağmen 8 ayrı dilde (Türkçe, Arapça, Farsça, İngilizce, 

Almanca, Fransızca, Rusça ve Azerbaycan Türkçesi’nde)  yurtdışı yayınlarını 

sürdürmektedir. 

1.2. Azerbaycan Devlet Televizyonu (AzTV) Yayınları 

Sovyetler Birliği’nin çöküşünden bu yana bağımsızlık döneminde diğer kitle 

iletişim araçları gibi Azerbaycan Devlet Televizyonu da (AzTV) yeni oluşum 

içerisine girmiş, yeni yayın politikası belirleyerek çağdaş görünüm sergilemeye 

çalışmıştır.   

Bağımsızlığa geçiş dönemi içerisinde 25 Nisan 1991 yılında yeni Nizamname 

kabul edilmiştir.  Bu karara göre Devlet Televizyon ve Radyo Kurumu’nun yönetimi 

Cumhurbaşkanı tarafından onaylanan 11 kişiden ibaret yayın kuruluna 

devredilmekteydi.  Bu karar, artık televizyonun eski Sovyet tarzı ile değil, yeni 

kurallar çerçevesinde yönetilmesine olanak sağlamaktaydı (Alizade ve Muharremli, 

2006: 106-107). 

AzTV’de programların boyutu artırılarak eski klişe, şablon ve monoton 

yayınlardan kaçınılmaya ve yeni çağdaş içerikte programlar hazırlanmaya başlandı.  

Daha ilk dönemde dikkat çeken yeniliklerden biri çok uzun yıllar Azerbaycan 

televizyonculuğuna egemen olmuş spiker enstitüsünün iptali idi. Avrupa 

standartlarında televizyon oluşturulması arzusu ile eski geleneksel yayıncılık 

anlayışının değişmesi, özellikle yönetmenlik işinin canlanması, monoton 

programların yerini analiz programlarının alışı, yeni sunucu ve araştırmacı 

gazetecilerin ortaya çıkışı (Muharremov, 1996: 128-129) gibi gelişmeler yeni ve 

bağımsız bir AzTV’nin  oluşumunu hızlandırmaktaydı.  Sovyet döneminde eyalet 



359 
Bağımsızlık dönemi azerbaycan'ında radyo-televizyon alanında… 

 
 

statüsünde olan AzTV, yeni dönemde bağımsız bir ülkeyi temsil etmeye başladı ve 

Azerbaycan’ın bağımsızlığı, ülkenin dünyaya uyum sağlaması, yeni devlet 

yapılanması vs. gibi meseleler programlarının temel konularını oluşturdu 

(Muharremli, 2005: 38). 1996 yılından itibaren Azerbaycan Devlet Televizyon ve 

Radyo Programları Şirketi’nin başkanlığını yapmış Nizami Hudiyev, bu yıldan 

itibaren dört yıllık devlet yayıncılığının faaliyet yönünü değerlendirirken, yayın 

politikasının Türkçülük-Azerbaycancılık ideolojisi temelinde oluşturulduğunu ve bu 

anlamda bağımsızlık, özgürlük, istiklal tefekkürünün sağlam tanıtımına, 

kitleselleşmesine hizmet etmek (2002: 166) olduğunu belirtmektedir.  

Bağımsızlığa geçişten sonra genel olarak Azerbaycan toplumunda 

demokratikleşme eğilimleri kendini göstermeye başladı. Ülkede ister devlet 

televizyonunun, isterse de sonradan ortaya çıkan özel televizyonların serbestliğe, 

iletişim özgürlüğüne önem vermeye başladıkları da seziliyordu.  Bu anlamda iletişim 

bilimci ve televizyoncu Gulu Muharremli’nin teşebbüsü ile 1993 senesinde 

Azerbaycan devlet televizyonunda yayınlanmaya başlayan “7 Gün” enformasyon 

programı kayda değerdir.  1998 yılına kadar yayınlanan 7 Gün programı yenilikçi 

oluşuyla, çağdaşlığıyla, ülkenin toplumsal ve siyasi olaylarını objektif ve tarafsız 

değerlendirmesiyle, toplumsal öneme sahip enformasyon programı olarak akıllarda 

kalmıştır (Alibeyli, 2005: 80). 1998 yılından itibaren “7 Gün” programı “Hafta” 

Analitik programı (analize dayalı, çözümlemeli) olarak değiştirilmiştir. “Hafta” 

enformasyon programı haftalık olarak günümüze kadar yayınını devlet 

televizyonunda sürdürmektedir.   

Devlet televizyonunda enformasyon ağırlıklı programlardan biri de 14 

Ağustos 1995 yılında sabah kuşağında canlı yayınlanmaya başlayan müzik ve 

enformasyonun harmanlandığı “Seher” programıdır. “Seher”den önce ise bağımsızlık 

kazanıldıktan sonra oluşan boşluğu doldurmak maksadıyla aynı kategoride 1992 

yılında yayınına başlayan “Sabahınız Heyir (Günaydın)” programı potansiyel izleyici 

kitlesi yakalayamamış ve bir yıl sonra yayından kaldırılmıştır (Alibeyli, 2005: 47). 

Bu anlamda oluşan boşluğu ise “Seher” programı doldurmuş ve günümüze kadar 

AzTV’de yayınlanan bu müzikli enformasyon programı hem içerik zenginliğine, 

hem de izleyici potansiyeline göre bütün programlardan başarı ile seçilmekte ve hatta 



360 
Bağımsızlık dönemi azerbaycan'ında radyo-televizyon alanında… 

 
 

sonradan ortaya çıkan özel televizyonlardaki yeni sabah kuşağı programları da 

“Seher”le yarışamayacak kadar zayıf kalmaktadırlar.  Bunu ülke televizyonlarının 

sabah kuşağı programları arasında yapılan izlenme rekorları da doğrulamaktadır.  

İzleyiciler arasında yapılan anket sonuçlarına göre AzTV birinci gelmiş, onu diğer 

özel televizyonlar ANS, Space, Azat Azerbaycan ve Lider takip etmiştir (Guliyev, 

2004: 164).  Hiç rastlantı değildir ki, Azerbaycan’ın önde gelen akademisyenlerinden 

Bekir Nebiyev, bir röportajında “Bu programda hem enformasyon bolluğu, hem de 

renklilik var” (Metleboğlu, 2007: 76) diyerek hakkında yorum yaptığı “Seher” 

programının kalitesinden bahsederek en çok izlediği televizyon programının bu 

program olduğunu belirtmiştir. 

1990’lı yılların ortalarında toplumsal yeniliklerin ve demokratik ilkelerin 

genişlemesine rağmen, devlet tarafından desteklenen AzTV’nin programlarının 

çoğunluğu tanıtım – propaganda özellikleri taşımakta ve yayınlarda siyasi plüralizm 

dikkate alınmamaktadır.  Bunun sebepleri ise eski düzenden çıkmanın zorlukları ve 

yeni bakış açısını gereğince sahiplenememektir.  İzleyici beğenisini toplamış canlı ve 

toplumsal programların daha sonralar ortadan kalkması da üzüntüyle karşılanmıştır.  

“Haberler” programının sunulmasında eksiklikler gözlemlenmekte ve haberler 

tarafsızlıktan, bütünsellikten uzak kalmaktadır. Haber bültenlerinde resmi 

konuşmalara aşırı yer verilmesi “Haberler” programını olumsuz etkileyen 

faktörlerdendir (Muharremov, 1996: 135). 1995 yılının sonlarına doğru, Rusya’nın 

Azerbaycan’ı kendi yayın uydusundan çıkarması 370 binlik Nahçıvan nüfusunun 

bölgede izlenilen tek ulusal televizyon olan AzTV’nin yayınlarını izlemekten 

alıkoymuştur.  Çünkü Türkiye’ye sadece 11 km sınırı olan ve geri kalan sınırının İran 

ve Ermenistan’la kaplı olduğu Azerbaycan’a bağlı Nahçıvan Özerk Cumhuriyeti’nin 

ülke ile karasal bir bağı bulunmamaktadır.  Bu durumda oluşan enformasyon 

ablukasından çıkması için Nahçıvan halkının en azından haberlerden mahrum 

bırakmamak adına AzTV “Haberler” programının günlük bandını bölgeye 

göndererek bir sonraki gün yerli televizyonda yayınlanması sağlanmış ve bu çözüm 

yolu bir hayli sürmüştür.  Nahçıvan’ın içinde bulunduğu bu yetersizlik 1996 yılında 

Azerbaycan’ın Türkiye uydusuna bağlanması ile son bulmuştur (Hudiyev, 2002: 

225-226).    



361 
Bağımsızlık dönemi azerbaycan'ında radyo-televizyon alanında… 

 
 

Yeni dönemde özel televizyonların ortaya çıkmasıyla rekabet havası oluşmuş 

ve böylece ülke televizyonculuğunun tek sahibi AzTV kendine çekidüzen vermeye 

başlamıştır. 

1997 yılında ilk defa devlet televizyonunda çok bölümlü dizilerin 

yayınlandığı ve daha 1996-2000 yılları arasında 700 adet yabancı filmlerin alınıp 

televizyonun “Sinema programları” bölümüne verildiği (Hudiyev, 2002: 216) ve o 

dönem için 15 saatlik yayın süresinin yaklaşık yarısının eğlence programlarından 

oluştuğu (Hudiyev, 2002: 209) belirtilmektedir. Bu tarihten önce 1993’te ise 

Azerbaycan televizyonunda yayınlanan ve popülerleşen “İtkin (Kayıp) Gelin” dizisi 

çok basit tarzda çekilmiş olsa da Azerbaycan’ın ilk milli dizisi olarak tarihe geçmiştir 

(Alibeyli, 2006: 10).  Diğer bir kaynakta ise, bu dizinin ilk olarak Azerbaycan’ın ilk 

özel televizyon kanalı olan BMTİ’de (Bilim Maarif Tahsil ve İnkişaf) ortaya çıktığı 

ve dizinin ilk 5-6 bölümünün bu kanalda yayınlandığı (Guliyev, 2004: 219) 

belirtilmektedir.       

1998 yılının Şubatı’nda AzTV’de Uluslararası Programlar bölümü açılmıştır 

ki, buradaki asıl maksat yabancı ülkelerin televizyonları ile program alış verişidir.  

Bu anlamda bir müddet Türkiye’nin TGRT kanalı ile Türkiye’ye ve dünyaya 

yayınlanan “Azerbaycan Bugün” programı örnek gösterilebilir.  Bunun dışında 

Kanada’nın 3 farklı kentinde, Almanya’nın 7 farklı kentinde ve İsveç’in Malmo 

kentinde yerli televizyon kanalları ile Azerbaycan hakkında Azerbaycan dilinde 

programlar yayınlanmış ve programları Uluslararası Programlar bölümünün ekibi 

hazırlamıştır (Hudiyev, 2002: 171-172).   

Günümüzde AzTV maddi ve teknik olanaklarına göre Kafkasya bölgesinin en 

gelişmiş yayın ağlarından sayılmaktadır.  2003 yılının Ocak ayından itibaren yayınını 

24 saate çıkartan AzTV (Muharremli, 2005: 38), İnternet vasıtasıyla bütün dünyaya, 

Türksat 1C ve SeSat uydu aracılığıyla Türkiye de dâhil, Avrupa ülkelerine, Asya 

kıtasının birçok ülkesine yayınlarını ulaştırmaktadır. 2004 yılından itibaren alınan 

seyyar uydu vericisi ile ülkenin istenilen noktasından yayınlarını canlı aktarabilen 

AzTV, 16 Ağustos 2006 yılından itibaren ise Hotbird ve İntelsat Amerikas uyduları 

ile Avrupa ve Kuzey Amerika’ya yayınlarını ulaştırmaktadır (“4 Uyduyla…”, 2007: 

19). Bugün Azerbaycan, kendi uydusunun hazırlığı içerisindedir. 



362 
Bağımsızlık dönemi azerbaycan'ında radyo-televizyon alanında… 

 
 

En son 23 Nisan 2005’de Cumhurbaşkanının fermanı ile Azerbaycan 

Televizyonu’nun statüsü değiştirilerek (devlet radyosu ile birlikte)  Azerbaycan 

Devlet Televizyon ve Radyo Programları Anonim (halka açık olmayan anonim) 

Şirketi olmuştur (Murat, 2007: 18). Halen aynı adla da faaliyetini devam 

ettirmektedir. 

AzTV’nin en çok izlenen programlarından olan “Haberler” bülteni, resmi 

enformasyon bülteni olarak da nitelendirilmektedir.  Bu programda devlet ve 

yönetim işleri ile ilgili resmi haberler ağırlık taşımaktadır.  Cumhurbaşkanı’nın, Milli 

Meclis’in aldığı kararlar, resmi yazışmalar, iç ve dış siyaset gibi resmi gelişmeler bu 

haber bülteninin ilk sıralarında gelmektedir. Bunları ise ülkede ekonomik gelişmeler, 

yeni yapılanmalar, yurt dışından haberler, toplumsal konular vs. izlemektedir.   

“Haberler” ana haber bültenin yayın süresi 30 dakika olarak belirlense de, bu 

süre her gün 1 saate kadar uzatılmaktadır.  Uzun resmi toplantılardan aktarılan 

röportajlar, konuşmalar AzTV’de habercilik anlayışına gölge düşürmektedir.  Hatta 

Sovyet döneminde ideolojik aygıta dönüşen televizyon bu kadar formalizme ve 

tekrara yol vermemekteydi.” diye yazan Guliyev (2004: 130-131), özel 

televizyonlarla devlet televizyonunu karşılaştırarak, AzTV’nin enformasyon 

programlarının özel televizyon kanallarının haber bültenlerinden açıkça geri kaldığı 

görüşünü (2004: 131) de dile getirmektedir.  Bir diğer kaynakta ise, Azerbaycan’ın 

ilk televizyon kanalı olan AzTV’nin “Haberler” servisi ile Rusya’nın devlet 

televizyonu RTR’nin haber servisi karşılaştırılarak eski standartlarda kalmayan ve 

çağdaş habercilik anlayışına çabucak geçiş yapan ve böylece ipi göğüsleyen RTR’nin 

aksine AzTV’nin bu konuda geç kaldığı belirtilmekte ve bugüne kadar “Haberler” 

programı eskiden yayınlanan “Günün Ekranı” haberler programından kalma 

alışkanlıklarını bırakamadığından dolayı habercilikte zayıf kaldığı (Alibeyli, 2006: 

19)  doğrultusunda yorum getirilmektedir.  Örneğin, 1992 yılında Azerbaycan Milli 

Meclisi binasının 16. katında çıkan yangın aynı gün içerisinde Türkiye ve Rusya’nın 

birçok televizyon kanallarının haber bültenlerinde duyurulmuş, AzTV’nin binası ile 

Milli Meclis’in binası yüz yüze olduğu halde bu yangın haberi bir gün sonra AzTV 

izleyicilerine sunulmuştur.  Bir başka örnekte ise, 2001 yılının 11 Eylül’ünde 

gerçekleşen New York’ta ikiz kulelerine yapılan terör olayını AzTV o günün 



363 
Bağımsızlık dönemi azerbaycan'ında radyo-televizyon alanında… 

 
 

akşamında “Haberler” programının yalnızca 33. dakikasında ekranlara getirmiştir 

(Memmedli, 1996: 430-431). Sayısını arttırabileceğimiz bu tür örnekler AzTV’nin 

habercilikte etkin olamayışını ve bu anlamda rakiplerinden geride kaldığını 

göstermektedir.   

Daha 1980’lerin sonunda eski Sovyetler Birliği’nde teknik olanaklar 

bakımından 4. sırada yer alan Azerbaycan Televizyonu, 2006’dan itibaren teknik 

olarak yüksek çözünürlüklü rakamsal yayıncılığa (ilk olarak “Haberler” bülteninin 

yayını için DVCAM biçimine) (Daraferin, Ocak 2007: 25) ve günümüzün talebi 

gereği  BETECAM-SP formatından çağdaş rakamsal teknolojiye-MPEG IMX 

formatına (Daraferin, Ağustos 2007: 25) geçmiştir.   Bu ve bunun gibi teknik altyapı 

bakımından yenileştirme çalışmaları günümüzde de sürdürülmektedir.  Ama bu 

teknik gelişmelerin aynı kuruma bağlı faaliyet gösteren Azerbaycan Radyosu için 

söylenmesi daha erkendir.   

Günümüzde toplam 1600 çalışanı olan AzTV’nin yeni genel müdürü 

Alışanov’un belirttiğine göre, maliye olanakları arttırıldıktan sonra yayının %20-

25’ni yapımcı şirketlerin üretimlerine ayrılacaktır (Allahverdiyeva, 2007: 11).  

Ayrıca, Azerbaycan Devlet Radyo ve Televizyon Kurumu’na bağlı olarak son 

yıllarda arka-arkaya yayınlarına başlayan İdman Azerbaycan TV ve Medeniyet TV 

de AzTV çerçevesinde faaliyetlerini sürdürmektedirler. İdman Azerbaycan TV’nin 

yayınları ülke içi ve dışından spor haberleri ve ağırlıklı olarak spor programlarından 

oluşmaktadır.  Medeniyet TV ise, özellikle kültürel ağırlıklı haber bültenleri ve farklı 

programlarla diğerlerinden seçilmeye çalışsa da, yayınlarında şimdilik kısmen yerli 

ve ağırlıklı olarak çeşitli yabancı filmlerin çokluğu göze çarpmaktadır. Adı geçen her 

iki yeni devlet televizyon kanalı daha yolun başında oldukları için günümüzde 

program çeşitliliği ve birtakım yenilikler yapmaya çalışarak izleyici kitlesi toplama 

gayreti içerisindeler.  

Bütün bunlardan anlaşıldığı gibi, Azerbaycan’ın en köklü televizyonu olan 

AzTV, 20 yılı aşkın bağımsız faaliyet sürdürse de, bir takım yeniliklerin ve başarılı 

programların (ör: “Seher” müzikli enformasyon programı) dışında özellikle 

habercilik işlevinde eksiklikler yaşamakta ve genel olarak günümüz Azerbaycan’ının 



364 
Bağımsızlık dönemi azerbaycan'ında radyo-televizyon alanında… 

 
 

televizyonculuğunda özel televizyonlardan geri kalmaktadır.  Bu da eski Sovyet 

güdümünde ve o ideolojide uzun süre yayıncılık hayatı sürmekten ve bu kurumda 

eski yönetim anlayışının hala tam olarak kaybolmadığından kaynaklanmaktadır.  

2. Azerbaycan’da Kamu Yayıncılığının Temsilcisi: İçtimai TV ve Radyosu 

İster Sovyetler Birliği döneminde, isterse de bağımsızlık kazanıldıktan 

sonraki yılların yasal boşluğundaki yeni dönemde Azerbaycan’da özgür medya, 

özgür iletişim anlayışı hep askıya alınmış, toplum, kendisine hizmet edecek, kendi 

sesini duyurabilecek kamu işlevini yerine getiren ve gerçek gazetecilik ve yayıncılık 

anlayışı sergileyen iletişim araçlarından hep mahrum bırakılmıştır.   

Uzun yıllardan beri Azerbaycan izleyicisinin istediğini ne devlet ne de özel 

televizyon yayınlarından alamadığını belirten Muharremli (2003: 144), “Bu yüzden 

de ekranlarda özgür ve objektif enformasyonun, keza edepli ve entelektüel 

tartışmaların tadına vardıkça bizim izleyici toplumsal televizyonun önemini daha çok 

kavramaktadır.” diye özetleyerek toplumsal yayıncılığın gerekliliğinden 

bahsetmektedir.      

Ülkede kamu yayıncılığının oluşturulması ve toplumsal demokratikleşme 

sürecinin geliştirilmesi adına Avrupa Konseyi’nin talebi gereği (Muharremli, 2003: 

133) başlatılan altyapı çalışmalarının sonucunda kurulan İçtimai (Toplumsal) 

Televizyon ve Radyo Yayınları Şirketi, 29 Ağustos 2005 yılında faaliyete 

başlamıştır. 

“Azerbaycan gerçeklerinin, Azerbaycan halkının tarihinin, milli 

mücadelesinin, halkın ölmez müziğinin, edebiyatının, onun büyük ananesinin bu 

toplumsal televizyon ve radyodan daha açık gösterileceği ve duyurulacağı inamla 

ifade edilmektedir” (Alizade ve Muharremli, 2006: 65-66). Bu sözler genel olarak 

yeni kurulan bir kurumun, İçtimai Televizyon ve Radyo Yayınları Şirketi’nin adına 

söylenmekteydi. 

Avrupa Konseyi’ne üyeliğin bir şartı gereği Azerbaycan’da kamu 

yayıncılığının (toplumsal yayıncılık) oluşturulması konusunda tartışmalar yaklaşık 

dört yıl sürmüştür. Bu tartışmalardan biri ve en önemlisi de Azerbaycan’da planlanan 

kamu yayıncılığı modeli konusunda yaşanmıştır.  İlk başlarda Fransa ve Rusya 



365 
Bağımsızlık dönemi azerbaycan'ında radyo-televizyon alanında… 

 
 

modeli öngörülse de, kabul görmemiş, ardından Almanya modeli tartışılmış ve bu da 

çeşitli sebeplere göre cazip gelmemiştir. Tartışmalar sonucunda kamu yayıncılığı 

konusunda devletin desteklediği ve yayınlarının bağımsız Yayın Kurulu tarafından 

yönetildiği Hollanda modeli kabul edilmiştir (Muharremli, 2003: 147). 

Nihayet 9 Ocak 2004 yılında “Toplumsal Televizyon ve Radyo Yayınları 

Hakkında” Kanun Parlamento’dan geçmiş, ama aynı yılın mart ayında 

Cumhurbaşkanı tarafından veto (Azerbaycan tarihinde ilk veto) edilmiştir. Bazı 

düzeltmeler sonrasında içeriği yeniden oluşturulan bu kanun 9 Kasım 2004 tarihinde 

resmen kabul edilmiştir (Azerbaycan’da Enformasyon…, 2005: 20-21).  Bu kanunla 

aynı zamanda İçtimai TV ve Radyosu’nun yayınlarını denetleyecek İçtimai TV ve 

Radyo Yayın Kurulu da oluşturulmuş ve bu kurul İçtimai Televizyon’un yayına 

geçtiği günden itibaren faaliyetine başlamıştır.  

Bu gelişmeler sonucunda 29 Ağustos 2005’ten itibaren yayınına başlayan 

İçtimai Televizyon (İTV) ülkede umut doğurmuştur (Alizade ve Muharremli, 2006: 

116). Bu umut ne zamandan beri demokratik, seviyeli, kaliteli ve gerçek kamu 

yayıncılığı hasretini çekmiş bir halkın umududur aslında.  Bu umudun gerçek hayata 

geçip geçmeyeceğini ise bu kurumun bundan sonraki yayın hayatı gösterecektir. Bu 

kanal, Azerbaycan haberciliği alanında sözünü “Carçı” haber programı ile söylemeye 

çalışmaktadır.  Ayrıca haber programlarında dış haberlere ağırlık veren dört ulusal 

televizyon istasyonlarından biri olan İTV’nin ilk yayın ayı içerisinde (1 Eylül – 30 

Eylül 2005) haber programlarında dış haber oranının %30,6 olduğu belirtilmektedir 

(http://www.najafovfund.org). Necef Necefov Fon’u tarafından İTV ile ilgili yapılan 

bu araştırmanın Haziran 2006 yılını kapsayan döneminde ana ve ara haber 

bültenlerinde yayınlanan haber sayımının sonuçlarına göre toplam haberlerin 

%25,9’unun dış haberlerden oluştuğu ortaya çıkmıştır.  Yine aynı kurumun 

araştırmaları 2006 Temmuz ayı içerisinde İTV’de yayınlanan haberlerin 

%39,4’ünün, Eylül 2006 döneminde ise %34,7’sinin dış haberlerden oluştuğunu 

ortaya koymaktadır (http://www.najafovfund.org). Bu verilerden de görüldüğü gibi, 

Azerbaycan televizyonlarını bir bakıma temsilen İTV’nin haber programlarında dış 

haberler azımsanmayacak kadar yer tutmaktadır.    



366 
Bağımsızlık dönemi azerbaycan'ında radyo-televizyon alanında… 

 
 

Bir röportajında İTV’nin bir aylık yayın faaliyetini değerlendiren iletişim 

bilimci Gulu Muharremli, bu kurumun yayına başlamasını toplum için önemli bir 

adım olarak vurgulasa da, özellikle kurum çalışanlarının bu kamu yayıncılığı 

anlayışından haberdar bile olmadığını belirterek yayın politikasının doğru ve açık 

belirlenmediğini ve televizyonun haber bülteni Carcı’nın da habercilikte çok zayıf 

kalarak ülkenin haber manzarasını  yansıtamadığını (Knyazgızı, 2005: 4) 

vurgulamaktadır.    

İçtimai Radyo (90.00 FM), İçtimai TV’nin yayın hayatına başladığı 29 

Ağustos 2005 tarihinden yaklaşık 4 ayı aşkın bir süre sonra, 10 Ocak 2006 yılında 

yayınına başlamıştır.  

Bugüne kadar genel yayın politikası incelendiğinde ve bütün içerikler analiz 

edildiğinde görülen o ki, İçtimai Radyo-TV’nin her ne kadar adı içtimai (toplumsal) 

olsa da, gerçekte daha kamu yayıncılığının bütün özelliklerini ve kurallarını 

taşımamakta ve bu konuda eksiklikler açıkça görülmektedir. 

Sonuç 

Geçen yüzyılın sonlarına doğru, Sovyetler Birliği’nin çöküşünü takiben 

dünya yeni bir düzen arayışı içerisine girdi. Özellikle Sovyet rejiminden çıkan 

ülkeler bağımsızlıklarını kazandıktan sonra kendilerini kapalı sistemin dışında 

tamamen yeni değerler çerçevesinde dünyayla entegrasyon süreci içerisinde buldular.  

Bu ülkelerden biri olan Azerbaycan’da Sovyetler Birliği’nin çöküşüne kadar 

her alanda olduğu gibi, kitle iletişimi alanında da merkeze dayalı, rejim yanlısı ve tek 

ideolojiye hizmet anlayışı çerçevesinde faaliyet organizasyonlarını düzenleyen devlet 

tekelindeki medya kurumları, 1990’lı yıllardan günümüze kadar bağımsız 

Azerbaycan’ın resmi devlet medya organları olarak yayınlarını sürdürmektedirler.  

Azerbaycan’ın görsel-işitsel yayıncılığında, eski monoton, resmiyetçi ve 

sıkıcı unsurlardan uzak kalınmaya çalışılarak çağa ayak uydurma gayreti içerisinde 

yeni değer ve alışkanlıklarla yönünü belirleyen devlet sektörü teker teker ortaya 

çıkan özel medya kurumlarıyla da rekabet etmek zorunda kalmıştır. Bu anlamda 

devlet tarafından maliyeleşen Azerbaycan Devlet Radyo ve Televizyon Kurumu hem 

radyo, hem de televizyon (AzTV) yayınları ile kendine çeki-düzen vermeye 



367 
Bağımsızlık dönemi azerbaycan'ında radyo-televizyon alanında… 

 
 

çalışmıştır. Bu kurum bugün de bağımsız Azerbaycan’ın en köklü yayıncılık kurumu 

olarak değişim ve yenileşme sürecini yaşamaktadır. Yönetiminde gelişen birtakım 

yeniliklere rağmen devlet denetimindeki radyo ve televizyon yayınlarında Sovyet 

döneminden kalma alışkanlıkların halen de devam ettiği bilim çevreleri tarafından 

vurgulanmaktadır.   

Azerbaycan devlet radyosu 1926 yılından başlayarak 1990’a kadar SSCB’nin 

merkez yönetimine bağlı, rejimin elinde bir propaganda ve yönlendirme aracı olarak 

kullanılmış, özellikle bu konuda devlet radyosunun uluslararası yayınları 

(Azerbaycan Uluslararası Radyosu) Sovyet ideolojisinin ve Moskova siyasi 

söylemlerinin yurt dışındaki hedef kitleleri etkileme açısından önem taşımıştır. 

1990’lı yıllardan sonraki bağımsızlık döneminde AUR da dahil, devlet radyosu yayın 

politikasını değiştirerek ve program çeşitliliğini artırarak yenilense de, bilim 

adamları, yazar ve gazeteciler bu radyo yayınlarından Sovyet döneminden kalma 

alışkanlıkların günümüzde bile tam kaybolmadığı konusunda hemfikirdirler.           

Azerbaycan’da Avrupa Konseyi’nin üyelik şartı gereği Hollanda modeli 

örnek alınarak kurulan ve devlet tarafından maliyeleşen, kamu yayıncılığının 

temsilcisi İçtimai Televizyon (İTV) ve İçtimai Radyo için de durum bazı ayrıntıların 

dışında o kadar da farklı değildir. 2005 yılından itibaren hem radyo, hem de 

televizyon yayınlarını başlatan İçtimai Televizyon ve Radyo Yayınları Şirketi çeşitli 

canlı yayınlar ve kısmen daha tarafsız tartışma programları yayınlayarak devlet radyo 

ve televizyonundan belli ölçüde seçilmekte ve özellikle Azerbaycan’ın 2008 yılından 

itibaren katıldığı Eurovision şarkı yarışmasında resmi yayın organı olarak İTV’nin 

bugüne kadar ülkeyi  temsil etmesi bu kurumun yayınlarına farklı bir ivme 

kazandırmaktadır.  

Genel olarak her iki televizyon kurumu (AzTV ve İTV) teknik konuda çağdaş 

olanaklara sahip olsa da yayınlarında tekdüzelilik, resmiyetçilik halen kendini 

göstermekte, yayın içeriklerinin hedef kitle nazarında özel sektörün çekiciliğinden 

geride kaldığı kanısı üstünlük taşımaktadır.    

Bütün bunlardan anlaşılmaktadır ki, Azerbaycan’da görsel-işitsel yayıncılığın 

devlet ve kamu sektörü her ne kadar haber programlarının hazırlanma ve sunum 



368 
Bağımsızlık dönemi azerbaycan'ında radyo-televizyon alanında… 

 
 

tarzlarında ve çeşitli programlarında içeriksel yeniliklere yönelerek çağdaş yayıncılık 

anlayışı ile yayınlarını düzenleseler de izleyici kitlesi ve reyting bakımından özel 

sektörden geri kalmaktadır. Facemark.az internet saytının “Azerbaycan televizyon 

kanallarının reytingi” başlığı altında yaptığı online anket uygulamasında çıkan 

sonuçlar fikrimizi destekler niteliktedir. Şöyle ki, ankette oy kullanan 16938 kişiden 

yalnızca %2,45’i AzTV’yi,  %1,35’i ise İçtimai TV’yi izlediklerini belirtmişlerdir. 

Anketten çıkan sonuca göre ilk üçü paylaşan özel televizyon kanallarının izlenme 

oranları şöyledir: Azad Azerbaycan TV - %30,1; ANS TV - %15,6; Hazar TV – 

%9,02 (http://facemark.az, 2012).   

KAYNAKÇA 

AHMETLİ, Nasir (2004). Dışa Yönelik Siyasi Propaganda Sisteminde Kitle İletişim 

Araçları, Bakü: Bakü Üniversitesi Yayınları. 

ALİBEYLİ, Elçin (2005). Azerbaycan Televizyonu, Bakü: MBM Yayınları. 

ALİBEYLİ, Elçin (2006). “Televizyonun Medeniyet Sisteminde Yeri”, Medeni 

Maarif Dergisi, 5 (183), 10. 

ALİZADE, M. Yalçın ve MUHARREMLİ M. Gulu (2006). Azerbaycan Efiri 

(Yayını), Tarih ve Çağdaşlık, Bakü: Nurlan Yayınları. 

ALLAHVERDİYEVA, H. (2007). “İlkin Sonuçlar AzTV’de Doğru Yol Seçildiğini 

Gösterdi”, TV Plyus Dergisi, 5, s.11. 

DARAFERİN, Rahim (2007). “Azerbaycan Televizyonculuğunda İlk Rakamsal 

Formatlı Yayın”, TV Plyus Dergisi, 1, s.25.    

DARAFERİN, Rahim (2007). “Azerbaycan Televizyonu Teknik Bakımdan Oldukça 

Modernleşmektedir”, TV Plyus Dergisi, 9, s.21. 

GULİYEV, Elşad (2004). Televizyon: Kuramsal, Gelişim Eğilimleri, Bakü: Şark- 

Garp Yayınları. 

HUDİYEV, Nizami (2002). Radyo, Televizyon ve Edebi Dil, Bakü: Azerbaycan 

Devlet Neşriyatı Yayınları. 



369 
Bağımsızlık dönemi azerbaycan'ında radyo-televizyon alanında… 

 
 

KNYAZGIZI, Gültekin  (2005). “İTV’nin Seviyesi Şimdilik Çok Aşağıdır”, Azatlık 

Gazetesi, 4. 

MEMMEDLİ, Cihangir (1996). “Yaslandığımız Dayanaklar”, Edebiyat Gazetesi, 1 

(2973), s.430-431. 

METLEBOĞLU, Vüsal (2007), “Bilim Adamlarımız Ülkemizde Televizyonların 

Faaliyetini Nasıl Değerlendiriyorlar”, TV Plyus Dergisi, 8, s.76. 

MUHARREMLİ, Gulu (2005). Televizyon Gazeteciliğinin Temelleri, Bakü: Bakü 

Üniversitesi Yayınları. 

MUHARREMLİ, Gulu (2003). İçtimai Televizyon, Prensipler, Gerçekler, 

Perspektifler, Bakü: BaküNeşr Yayınları.   

MUHARREMOV, Gulu (1999). Radyo Dalgalarında, Bakü: Azerbaycan Devlet 

Yayınları. 

MUHARREMOV, Gulu (1996). Televizyon Hakkında Etütler, Bakü: Azerbaycan 

Devlet Yayınları. 

MURAT, (Haz.) (2007). “80 ve 50 Yıl Önceki ‘Konuşuyor ve Gösteriyor Bakü’ 

Realitesi”, TV Plyus Dergisi, 1, s.18. 

SOLMAZ, Hatıra  (2007). “Bizim Radyo”, TV Plyus Dergisi, 1, s.55. 

VELİYEV, Mehman (2007). “Uluslararası Radyonun Dünya Azerbaycanlılarının 

Teşkilatlanmasında Rolü”, Ekran Efir Gazetesi, 33 (2608), 12. 

IATB, (2005). Azerbaycan’da Enformasyon Araçlarının Genel Değerlendirilmesi, 

Bakü: İnternyus Azerbaycan Toplumsal Birliği Yayınları.  

“4 Uyduyla Avrupa, Asya ve Amerika’da” (2007), TV Plyus Dergisi, 1, s.19. 

NAJAFOVFUND (2005), “Necef Necefov Fon’u ‘İçtimai Televizyon Araştırması’ 

Projesinin 1 Eylül – 30 Eylül 2005 Yılı Döneminin Sonuçları”, 

http://www.najafovfund.org/, Erişim Tarihi: 24. 11. 2007.  

NAJAFOVFUND (2006), “İçtimai Televizyon Araştırması Projesinin 1 Eylül-30 

Eylül 2006 Yılı Döneminin Sonuçları”, http://www.najafovfund.org/, Erişim 

Tarihi: 24. 11. 2007. 

http://www.najafovfund.org/
http://www.najafovfund.org/


370 
Bağımsızlık dönemi azerbaycan'ında radyo-televizyon alanında… 

 
 

FACEMARK (2012), “Azerbaycan Televizyon Kanallarının Reytingi”, FMR Anket, 

http://www.facemark.az/, Erişim tarihi: 23.01.2015. 

http://www.facemark.az/

