- Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi
- Vol: 172 Issue: 172
- SAYILARLA MAN’YOSHU’DA İSİMLERİ BİLİNEN KADIN ŞAİRLER VE TÜR-KATEGORİ AÇISINDAN ŞİİRLERİ...
SAYILARLA MAN’YOSHU’DA İSİMLERİ BİLİNEN KADIN ŞAİRLER VE TÜR-KATEGORİ AÇISINDAN ŞİİRLERİ
Authors : Esin Esen
Pages : 377-395
Doi:10.20296/tsad.94742
View : 14 | Download : 12
Publication Date : 2013-02-01
Article Type : Other
Abstract :Man’yoshu (8.yy) günümüze ulaşan en eski Japonca şiir antolojisidir. Japon edebiyatının, kültürünün, dilinin kökenlerini araştırmak için en önemli kaynaklardan biridir. Eserde, Japonya’nın Kofun (250-592), Asuka (592-710), Nara (710- 784) Dönemlerine ait 4516 şiir bulunmaktadır. Bu eserlerin içinde şairleri dönemin önemli şahsiyetlerinden olan kişilerin şiirlerinin yanı sıra anonim şiirler de mevcuttur. Yine bu üç döneme ait, toplumun çeşitli katmanlarından kadın şairler ve şiirlerinin varlığı, aynı dönemin dünya edebiyatı ile karşılaştırıldığında dikkat çekici bir varlık göstermektedir. Bu çalışmada, ilk olarak söz konusu dönemde, sosyal yapı içinde kadın, ekonomide ve yasalarda kadın ele alınarak, genel hatlarıyla konumları ortaya konulmaya çalışılmıştır. İkinci bölümde, ilk bölümdeki verilerden yararlanılarak, Man’yoshu’da (8.yy.) yer alan ismi bilinen kadın şairler tespit edilip, bölümlendirilerek, sayısal olarak incelenmiştir. Üçüncü bölümde, Kofun Dönemi şairlerinin sayısının azlığı (2 şair) ve şiirlerinin tarihlendirilmesi ile ilgili tespit edilen belirsizlikler nedeniyle bu dönem kapsam dışı bırakılarak, Asuka ve Nara Dönemlerinde bu kadın şairlerin şiirleri sayısal olarak türleri ve kategorileri açısından ele alınmıştır. Kadın şairlerin ve tür- kategori açısından şiirlerinin Asuka ve Nara Dönemlerinde gösterdikleri değişim tespit edilmiştir. Şiirlerin tür ve kategorileri, şiirlerin söylenme vesilesine ve dolayısıyla şiir söyleyen kadının konumuna dair önemli veriler sağlamaktadır. Choka türü ve banka (ağıt), zoka (çeşitli şiirler) kategorisi şiirin resmi-kamusal (koteki ??) bağlamda söylendiğine işaret ederken, somon (şiir değiş-tokuşu) ve alt kategorisi olan hiyuka (teşbih şiiri), şiirin kişisel (shiteki ??) bağlamda söylendiğini göstermektedir. Çalışmanın hedefi, elde edilen sayısal veriler aracılığıyla, söz konusu dönemde Japon şiirinde ve sosyal yaşamda kadının değişimini ortaya koymaktır.Keywords : Man’yoshu, kadın şairler, istatistik, waka şiiri